בוחן המצלמות, אלן רוברטס (Alan Roberts) פרסם דוח בדיקה למצלמת GH5s לפי תקן EBU – Tech 3335, מפרט זה משמש שנים כשיטה למדידת מצלמות המיועדות לתחנות שידור.

על מנת לשמור על רמת צילום הולמת של שידורי טלוויזיה (FHD ו-UHD) איגוד השידור האירופאי, ה-EBU (שישראל חברה בו) פרסם מפרט הכולל מדידות שונות שקובעות אם המצלמה מתאימה לרמת שידור. המפרט EBU Tech 3335 מפרט את כל הפרמטרים שקובעים את רמת המצלמה. כל מצלמה שייכת לקבוצה של רמות טכניות נדרשות.

הבדיקה כוללת:

  • כושר הפרדה
  • רגישות
  • רעש
  • מדרג הדיגום (Aliasing)
  • תחום החשיפה
  • שימוש במקודד (לפי תקן EBU R 132)

להלן המסקנות של רוברטס כפי שפורסמו בדוח:
השבב הוא כ- 11 מיליון פיקסלים בהתאם למפרט (פנסוניק מתייחסת ל11.92 מיליון) כאשר השבב הוא Micro Four Thirds (משמעות גודל 17.3x13mm ביחס של 4:3) במצלמה קיימת אפשרות של צילום ביחסי מסך שונים 4:3, 17:9, 16:9 ו3:2.

המפרט מציין ש 10.28 מיליון פיקסלים נחשבים אקטיביים. כלומר  3704×2778 בצילום ביחס מסך 4:3. כך שגודל כל חיישן אור ריבוע 4.7μm זהה למצלמות הכוללת שלושה שבבים באיכות FHD.

רוברטס מצא שאף אחת מהמידות אינה מספיקה לצילום באיכות 4096×2160, כדאי להבהיר כי ההתייחסות כאן על צילום עם GH5s ביחס של 4:3 ולא ביחס של 16:9 (שמשמעותו 4016×2256) או 17:9 (4096×2160 DCI). כמו כן רוברטס מציין בתחילת הדוח שהוא לא בדק את המצלמה ב17:9.

ביצועי הצבע טובים ואין כל ממצא שמראה על הפרעת אינפרא אדום.

השבב עובד בשיטת חשיפה של שורה לאחר שורה של תאי האור מה שיוצר אפקט של rolling shutter. זוהי לא השיטה האידאלית אבל היא בהחלט מקובלת

כושר ההפרדה בFHD טוב עם מעט אפקט של קוביות (Aliasing). באיכות UHD ו4k כושר ההפרדה טוב אבל פחות מאיכות FHD וקיימת תופעת קוביות הצבע אופקיות ואנכיות. בנוסף, לקוביות בבהיקות בקווים אלכסוניים אבל כל תופעות אלו אינן ברמה גבוהה. תוצאה זו מוכיחה שקיים פילטר אופטי (low-pass) איכותי במצלמה והלוגוריתמים המפחית את האיכות ל 1920×1080 טוב מאד.

התחום הדינמי הוא 14.6stops במצב של HLG, נתון מרשים.
CineLike-D הוא 13.9stops וכמו מרחב הצבע 709 הוא 10.3stops במצב של Knee סגור, כולם במצב הקלטה 10 ביט 4:2:2. שימוש במצב הקלטה של 8 ביט יפחית לפחות 1stops, לכן משתמשים בknee על מנת לעלות את התחום הדינמי. לפי בדיקות שנעשו בעבר שימוש בknee יכול להביא לתוספת של 1.3stops (יותר מ2.5 פעמים חשיפה), כך שתחום דינמי כמו 709 יכול להגיע ל11.6stops גם בהקלטה של 8 ביט.

רמת הרעש מקובלת, המפרט EBU r.118 מציין את הנתון -44dB לאמצע האפור ברמת הדרישות השנייה באיכות HD ומצלמה זו עומדת בכך בכל המצבים.
ברמת הדרישות השנייה הנתון חייב להיות -48dB גם בנתון זה המצלמה עומדת בכל המצלבים. הביצועים הטובים ביותר הם ברגישות של 2500 ISO כאשר יש רעש ברמות הגבוהות והנמוכות יותר. עבור צילום בUHD מטרת הרעש הינה -50dB המצלמה עומדת בנתון זה בחלק ממצבי ISO.

המצלמה מצליחה לעמוד בדרישות בFHD ברמת הדרישות הראשונה בגלל גודל השבב, המצלמה לא יכולה לעמוד בדרישות של הראשונה והשנייה באיכות UHD בגלל שכושר ההפרדה של השבב אינו מספק. למרות זאת ניתן להשתמש במצלמה זו להפקות UHD בתנאי שהיא לא המצלמה המובילה.

חשוב לציין שעמידה במפרטים אלו חשובה למשתמשים שצריכים לעמוד בדרישות של ה-EBU, הסיבה שהמצלמה אינה עומדת בסטנדרט שידור באיכות EBU למרות שהיא מאפשרת הקלטה באיכות זו, היא מכלול של נתונים יחד הכוללים את כל הנתונים שהזכרנו בתחילת הכתבה.

לדוח