שתי המצלמות המדוברות בתחום הצילום המיקצועי לרמה הגבוהה PMW-F55 ו- PMW-F5של חברת Sony נחתו בארץ בחברת ברודקאסט מדיה."מדובר במצלמות שמציעות הקלטה מאיכות 4:2:0 – רמה הבסיסית ביותר של FULL HD – ועד RAW 16 ביט, הרמה הגבוהה (4k) וכל מה שביניהם", מתלהב בגי לנציאנו, מנהל מערך ההשכרות בברודקאסט מדיה. זאת אומרת שניתן להשתמש בהן למגוון יישומים. הן גם המצלמות המצלמות היחידות בעולם שמאפשרות הקלטה באיכות גבוהה על גבי המקליט ובמקביל בפורמט נוסף, על הכרטיס. כמו גם לגיבוי חומר הגלם או להקלטה באיכות נמוכה (35 מגה ביט) על כרטיסי SxS" יתרון חוסך זמן בהכנה ל OFF LINE.
מגוון הפורמטים המרשים, כולל הקלטות 100 מגה ביט 4:2:2 – הסטנדרט של תעשיית השידור, כולל חברת השידור BBC במצלמה סוני שילבה פורמט חדש – XAVC– שמאפשר הקלטת 4:2:2 ב4k. הכל גם על כרטיסי הזיכרון, כולל 4k 4;4;4 בפורמט SR ב10/12 bit הלקוח מה F-65. לרמות גבוהות יותר ניתן להקליט על המקליט של סוני שרכשנו (AXS-R5), שמאפשר הקלטה על מדיה שמבוססת על כונן SSD, שיאפשר הקלטת RAW ברמות של 2k או 4k ואפשרות הקלטה עד 240 שדות לשניה ברזולוציה 2k לצורכי הילוך איטי (F55).
"רוב מערכות העריכה כיום כבר תומכות בפורמט העריכה החדש XAVC, כגון AVID. מעטפת הפורמט החדש היא עדיין MXF – מה שמאפשר תאימות למערכות הקיימות, עם תוספים מעודכנים", מוסיף דני שפר, הבעלים של ברודקסט מדיה. בגי מדגיש שמיגוון המצלמות הקיימות כיום בשוק הישראלי והעולמי – מוגבל ברמות איכות 4:4:4. "המצלמה הפופולארית היא האלקסה של הארי וקיימים לא מעט הבדלים בין המצלמות. למשל: משך ההקלטה. על אלקסה ניתן להקליט 14 דקות על הכרטיס הגדול ביותר, וב-F55 ניתן להקליט יותר משעתיים. יתרון נוסף משמעותי הוא המשקל (6.5 ק"ג לעומת 2.2 ק"ג, גוף בלבד)
"לא פחות חשוב הוא מספר הממשקים וסוג קיימים קיימים 4 יציאות SDI המאפשרות חיבור באיכות 4k מה שמאפשר לצפות בחומרים של 4k ישירות על גבי מסך מתאים. הממשקים תומכים עד למהירות 3G יכולת שלא קיימת היום באף מצלמה אחרת. מספר החיבורים מאפשר חיבור ישירות לציוד נוסף – כמו מקליט נוסף, אם לא רוצים להסתמך על המדיה של סוני – ללא צורך בשרשור, במקרה שמשתמשים באלקסה. יתרונות נוספים הם העינית שמבוססת על טכנולוגיית OLED, כולל חיישן גישה כשמקרבים את העין.
"עוד יתרון משמעותי הוא בכל מה שקשור לצילום מסך ירוק". מוסיף דני. "לאור העובדה המצלמות מפיקות איכות של 16 ביט (RAW) ובשל הדיגום 4:4:4 באיכות 4k, מקבלים תמונה עם כמות גדולה של מידע המאפשר לחתוך את הרקע ברמה מאד גבוהה וכן להשתמש רק עם חלקים של התמונה כל זאת בשלב הפוסט. שם המשחק בתחום של פרסומות או הפקות יוקרתיות הוא KEY. אין כיום אפקטים שלא משתמשים ביכולות של Key בשלב הפוסט. בבדיקות ראשונות שביצענו המצלמות יהיו "תותחיות" בצילום לצורכי key, דבר שחוסך ימים של עבודה בפוסט, והאיכות יוצאת מדהימה".
יתרון "מוחץ" נוסף, על פי בגי הוא ש-F55 היא המצלמה היחידה בעולם עם שבב CMOS ללא טכנולוגיית rolling shutter. המצלמה כוללת global shutter (מונע תופעת Motion Blur, בעיות עם צילום מקורות אור מרצדים, אפקטים של רעש ועוד) ל-F5 יש rolling shutter. יכולת נוספת היא הרגישות הגבוהה לאור כשמצלמים במצב S-log. מצב הצילום הבסיסי הוא 1,250asa וזה מתבטא בחסכון משמעותי בתאורה, במיזוג ועוד. בנוסף CMOS של מצלמת F55 הינו אותו חיישן של מצלמת F65 באיכות של 8k (כיום המצלמה מאפשרת צילום עד לרמה של 4k).
כיצד בוחרים בין F55 ל-F5?
"הכי קל זה על פי התקציב", אומר שפר. "אבל אז יהיה צורך לוותר על ה-global shatter, על צילום בקצב של 240 תמונות בשנייה לעומת 120 תמונות ב-F5 ועל הקלטה 4k פנימי על כרטיסי SxS. כיF5 מקליטה 2k פנימי ו-4k רק עם חיבור למקליט חיצוני, שניתן להעברה בין המצלמות.
המקליט של סוני הוא מקליט יחודי, בין השאר בכך שלמרות שהמדייה מבוססת על טכנולוגיית SSD – לא ניתן להשתמש בה על מצלמות של יצרנים אחרים, בשל ההבדלים במהירות העברת המידע וניהול המידע. כדאי להדגיש – אומר בגי – שהסוללות החדשות של סוני מחזיקות בין שעה לשעתיים רצוף, וזה אומר פחות משא של סוללות רבות ליום צילום במיוחד לאור העובדה שהמצלמות החדשות צורכות פחות חשמל (25 וואט) לעומת האלקסה (90 וואט).
כיצד מתמודדים עם Blackmagic Cinema Camera ?
"זה כבר עולם אחר" אומר מגי. "המצלמה הזו מיועדת לדברים שונים. למשל: ל- Blackmagic אין עדשות שתואמות לשבב F55 של 35 מ"מ. ל- Blackmagic יש שבב 16 מ"מ פלוס ואין כמעט אף עדשה תואמת לו. זה לא כלי עבודה מקצועי. המצלמה הקטנה מוציאה קבצים באיכות גבוהה, אבל כשעושים עבודה במערכת של הפקה מלאה – נדרשים לא אחת עדשות טלה, אבזרים ועוד, והתוצאה היא עודף משקל. גם המחיר לא כל כך זול.
"אצלנו משתמשים ב-Blackmagic לצילום של במקומות קטנים עם בעיית נגישות. במקרים כאלה משתמשים ב- מצלמות C300 ומצלמות כמו Blackmagic. אבל Blackmagic היא לא מצלמה ראשית ליום צילום. כי צלם מחפש משהו שאפשר לשים על הכתף ולהתחיל לעבוד. צלם גם מחפש מצלמה שתהייה פשוטה וקלה להפעלה. אחר כך יש חשיבות לתחום דינמי ולרגישות לאור. אלה הדברים שעושים את התמונה.
"למשל, אפשר לצלם מתוך חדר שיש בו חלון פתוח, ולראות הן את הפרטים שנמצאים בתוך החדר, הן את פרטים שמעבר לחלון, בחוץ, בצורה ברורה. למצלמות האלה יש 14fstops תוך שמירה על רעש נמוך בתמונה, וזה מה שחשוב לצלם. עברנו את עולם הפילם. לפילם יש 10fstops ובמקרים קיצונים 12fstops, וגם באחזור של הצבעים התוצאה טובה יותר. לכן אין לי ספק ש-F5 תהיה הסוס שיעשה את רוב העבודה בארץ. הF55 תהייה בהפקות גדולות, במקומות שיש צורך ב-KEY, ובמקרים של תזוזות רבות, בזכות ה- global shatter.
אין ספק שסוני עשו שיעורי בית – אומר דני. הם בחנו את מה שחסר במצלמות האחרות ושלבו אותם במצלמה אלה מרמה של הממשקים שחסרים באלקסה ועד לתפריטים שעד היום היו מאד מסורבלים. ה-F55 תהיה יותר זולה להשכרה מהאלקסה, לפחות בשלבים הראשונים וה-F5 תוצע בחצי מחיר. "חשוב להבין שצילום כתף עם F55 יהיה רבה יותר נוח ויעיל ברמת תפעול מאשר באלקסה, ולא רק רק מבחינת המשקל והאבזור. בפועל זה יוכל להתבטא בהבדל שבין יום צילומים – גם עם נתעלם מהמגבלות של משך הצילום והצורך להחליף מדיה שוב ושוב.
"לפני ימים אחדים הפעלנו את המצלמה לצורכי התרשמות עבור הצלמים דני שנאור ואיתן בן אריה", מספר בגי, "והם ממש 'נגנבו'" מהתמונה. למרות שבסך הכל חיברנו את המסך הסטנדרטי של המצלמה במצב Slog והם עשו מיתוג בין המצלמות אלקסה ל-F55…".
"אני מקווה שהמצלמה הזו תחזיק מעמד לפחות לחמש שנים. כי הטכנולוגיה מתקדמת מהר וחייבים לתת מענה מהיר לדרישות הלקוחות" אומר דני. "אני שמח שסוני מאפשרת כיום עדכון מהיר של החומרה על ידי תוכנה. המצלמה הושקה עם גרסה 1.0 ולאחר שמספר משתמשים התלוננו הושקה גרסה 1.03.
"הדבר החשוב ביותר בהפקה הוא האמינות" מסכם שני. "לכן האלקסה הצליחה כל כך. כי לכל הפקה שמשתמשת במצלמות RED לכל הפקה, צריך לצאת עם מצלמה רזרבית למקרה שהמצלמה הראשית תשתגע באמצע צילומים. סוני מפגינה עד היום אמינות גבוהה ואני בטוח שהיא תמשיך כך גם המצלמות החדשות…".