הקטור ברבי וטל רום מPrePost לקחו לידיהם את המשימה להיכנס לקרביים של FCPX וללמוד אותה מהימים הראשונים שלה בשוק. הנה הרשמים הראשונים שלנו
עולם הפוסט כמרקחה. אפל משנה שוב סידרי עולם ואיש אינו בטוח לאן דברים הולכים, ומה זה אומר בעבור מי שפיינל קאט וכלי העריכה שלה הם הפרנסה היומית שלו…
האם קולות היאוש ומחשבות הנטישה שנשמעות בפורומים ובבלוגים המקצועיים השונים מוצדקים ואפל נטשה את השוק המקצועי? או האם יתכן שאפל כהרגלה חושבת גדול, חושבת חדש וחושבת עתיד?
כחברת יעוץ מקצועית לוידאו, וכמרצים בכירים לעריכה ופוסט בכלל ופיינל קאט בפרט, אנחנו לא יכולים לבסס את את העצות וההמלצות שלנו על שמועות, פאניקה והרהורים ברשת, ולכן מהיום הראשון ללידתה, התקנו את התוכנה על המחשבים שלנו, קראנו את ספר ההפעלה והתחלנו לעבוד, במטרה לספק לא רק תשובות ללקוחות ולקוראים שלנו, אלה גם לכתוב קורס ממצה ומדוייק,שיציע פיתרון מהיר למי שמעוניין לקפוץ למים המאוד חדשים של FCPX.
מה אנחנו חושבים על התוכנה?
ללא ספק מדובר בעדכון משמעותי ובתוכנה שתשנה לא מעט באיך שאנשים חושבים ועושים פוסט. למרות שכרגע עדיין חסרים בתוכנה רכיבים חשובים, שחסרונם הדאיג לא מעט משתמשים מקצועיים (עבודה במולטיקאם, יצוא OMF לסאונד ותמיכה בכרטיסי וידאו מקצועיים בשביל יציאה למוניטור בין השאר), אפל הרגיעה והבטיחה שרכיבים אלה יתווספו בעדכונים קרובים. יותר מכך, אפל הבהירה שלתוכנה יהיו יותר עדכונים בשנה מאשר לפיינל הקודם.
מה זה אומר?
שאם DSLR ,AVCHD וGOPRO הם השוק העיקרי שלך אם העבודה שלך מתרכזת לרוב בתחנה אחת שעושה אוף ליין ואון ליין אם יש לך מחשב חזק עם הרבה RAM ואתה רוצה לנצל אותו במלואו אם מהירות חשובה לך ובעיקר, אם אתה מוכן לשכוח חלק מהכלים שהתרגלת אליהם, וללמוד כלים חדשים
אז אולי FCPX היא התוכנה המתאימה לך כמובן התוכנה תומכת בP2 ו XDCAM ותתמוך בקרוב בRED וALEXA.
ההתרשמות הכללית שלנו אחרי מספר שימושים בתוכנה היא שהיא מאוד מהירה, חומרים נכנסים מהר, מוכנים לעבודה מהר ורצים מהר. כל רינדור קורה ברקע, כלי הסידור והלוגיניג החדשים הם מהפכניים בגישתם ויחסכו שעות רבות למי שילמד איך להשתמש בהם. האפקטים יפים ומהוקצעים וכך גם כלי תיקוני הצבע והכרומה קי.סט הפלאגינים של האודיו הוא חסר תקדים בתוכנת עריכה.
והמחיר שלה (שהוא טוב לחמישה עותקים!) אמור להוות תמריץ לא קטן גם כן.
אנחנו בהחלט חושבים שמדובר בכלי שיהפוך למאוד פופולארי. בעיקר בקרב אנשי הDSLR.
רצ"ב רשמים של טל רום (Prepost) מכמה ימי עבודה על התוכנה בלי להתרגש יותר יותר מידי, יום לאחר ההורדה, ובאמצע המשחקים והנסיונות, התחלתי לערוך בתוכנה.היו לי כבר קבצים שדגמתי כמה ימים לפני ולא הספקתי לערוך, והפרויקט הזה התאים בדיוק.בעיקר מאחר והלקוח לא היה נוכח בעריכה מצד אחד, ושהפרוייקט לא הצריך הורדה לקלטות או הכנה לשידור מצד שני.
יש הבדל משמעותי בין לראות את הטיימליין המגנטי בסרט ובין השימוש בו. אחרי שמתרגלים הוא מאוד נוח (וכמובן אפשר לשחזר את השימוש הרגיל על ידי שינוי הכלי לחץ ההזזה ולא לחץ הרגיל.)
מבחינת סידור של חומרים וניהול פרוייקט העבודה היתה נוחה מאוד גם כן. חומרי הגלם סמנו על ידי די במהירות, אנשים וחפצים במילות מפתח ומרקרים לסמן נקודות חשובות. כולם הופיעו באותה שניה ב-Event Library. לא השתמשתי ביכולות האוטומטיות של התוכנה לזיהוי כי חשבתי שאני לא צריך אותן, ואכן גם לבד מהר מאוד סימנתי את הדברים שחשובים לי וללקוח מתוך4 שעות של חומר גלם.
החוסר בחלון Viewr ממש לא מורגש אחרי כמה שוטים והאפשרות לכבות ולהדליק את ה-Skimmer (כלי צפיה משני שמאפשר להסתכל על כל מדיה בכל מקם בתוכנה במהירות) היא מאוד נוחה ומאפשרת לא להתבלבל או להרגיש שלא רואים את הדבר הנכון.
קיצורים חדשים!! – צריך ללמוד קיצורים חדשים, אבל אני בתור חובב קיצורי מקלדת כבר סימנתי לי את הארבעה הנחוצים – QWED שלושה מהם מופיעים ככפתורים והרביעי מסתתר אי שם בקיצורי המקלדת. Q– מוסיף את הקליפ הנבחר מחובר לקליפ הקיים מעליו. אינסרט הוא W. והכפתור E ששם את הקליפ שבחרתי, בסוף הטיימליין (איזה כיף שיש כזה כלי) וכמובן D – overwrite לכולם יש תוספות של Shift/Alt שמשנות אותם ואת נקודת ההתיחסות שלהם.
מבחינת מבנה האפקטים, כל הטקסטים, הגנרטורים, הפילטרים והמעברים הם פרויקטים של Motion (שעולה 50$), ולא רק זה, הם ניתנים לשינוי ואפשר בקלות ליצור חדשים.
נתקלתי למשל במצב שבו גיליתי שאין צל לשכבת וידאו, אלא רק לגרפיקה. נכנסתי ל-Motion ויצרתי פילטר של צל.
כל כלי המלל מאפשרים שינוי, לא רק של הפונט, אלא של כל הפרמטרים במבנה הטקסט, ישור, צבע, פונט, סגנון ואם היתה אנימציה, אז גם בחלק מהגדרות האנימציה. מאוד קל להזיז את המלל עצמו על התמונה ולמקם אותו כראוי וזאת מבלי לשנות את המיקום של השכבה.
בתור משתמש Soundtrack Pro, תוכנת עריכת הסאונד הקודמת של פיינל קאט, היה לי ממש חבל שהתוכנה לא עברה לגרסה הזאת, אבל יכולות האודיו של FCPX הוכיחו שהתוכנה הוטמעה כראוי. ניקוי רעשי רקע בעיתיים, הגברה של סאונד נמוך בקלות והכי חשוב, פידבק גרפי על המסך לכל הפעולות האלו.
לקח לי מעט מאוד זמן לאזן אודיו של סרט בן 7 דקות. כבר לא צריך לסמן קיפריימים לאודיו, פשוט בוחרים אזור בכלי בחירת האזור, ומגבירים ומנמיכים רק את האזור הזה, התוכנה לבד שמה קיפריימים במקומות הנכונים. אפילו לא הייתי צריך להשתמש בפילטר קומפרסור שתכננתי להשתמש, כי לא היה צורך, כלי הניקוי של האודיו עזרו לי מאוד.
כלי תיקוני הצבע האוטומטיים מרשימים ומאזנים שוטים במהירות ובדיוק לא רע. מעבר להם, כל שוט מכיל בפרמטרים שלו את כלי כיול הצבע שלו, שהם מצומצמים אולי בהשוואה לcolor אבל גמישים מאוד, חזקים מאוד (אין סוף שכבות תיקון משני) ובעלי מסכי ניטור ברמה גבוהה (אם כי לא ניתן להזיז אותם למיקום אחר הברירת המחדל)
אחד הכלים שהרשים אותנו הכי הרבה היה הכרומה קי. עבדנו על שוט מP2 בHD מלא, שנחתך על גבי שוט DV ושוט מDSLR. כל זה ללא יבוא או קידוד אלה ישירות מהחומרים. הירוק נעלם בצורה כל כך חלקה שפלטנו קריאות השתאות, הירוק שעבדנו איתו לא היה אחיד אבל בשביל FCPX זו לא היתה בעייה וכלי בחירת איזורים איפשר להוסיף עוד ועוד גוונים של ירוק. כלי הליטוש של הכרומה קי נהדרים גם כן. לא ראיתי כזה כלי באף תוכנת עריכה כברירת מחדל.
אותו הכלי בMotion מציע אפילו יותר אפשרויות. אחרי 10 שנים יש סוף סוף כלי כרומה יעיל ומדוייק בפיינל.
אומנם החיסרון של כלים ותיקים מורגש, אבל אנחנו נוטים להיות אופטימיים. לדעתינו תוך מספר חודשים גם תעשיית הפוסט הבין לאומית תצטרף לתחושה האופטימית הזאת.