הצלם והמומחה בתהליכי העבודה Richard Lackey פרסם באתר Cinema5D 10 טיפים לצילום קולנועי במצלמת הטלפון.

יישום מקצועי:
אם רוצים לצלם צילום קולנועי, הדבר הראשון שצריך לרכוש הוא יישום מקצועי שמאפשר שליטה ידנית על המצלמה (רגישות (ISO), מהירות תריס, מיקוד, ושמאשר קביעה של קצב ההקלטה (maximum bit rate). Richard ממליץ על תוכנת Filmic Pro אבל היא לא היחידה הקיימת בשוק. יישומים נוספים: Mavis, צריכים לצלם באיכות UHD/4k בקצב של 100-105Mbps, צילום ב-1080 בקצבים שונים רק לצילומים מיוחדים. עדיף לפוסט מקסימום כושר הפרדה ומקסימום קצב רישום. רק הצילום מתבצע ב-24 תמונות בשנייה.

הגדרות filmic pro

צילום במגבלות של הטלפון:
חשוב להכיר את המגבלות של הטלפון, והמגבלה הגדולה ביותר היא תחום דינמי. מגבלה של התחום הדינמי נקבעת על ידי השבב, כיצד הביצועים בתנאי תאורה קשים וכיצד מופיע הרעש בצללים.

תאורה וזמן הצילום:
בצילומי חוץ יש לבחור את שעת הצילום על מנת להפיק את התמונה הטובה ביותר עם האור הנכון. כמו כן יש לוודא שיש מספיק אור לצילום במקומות פנימיים, במיוחד בלילה.
לאור העובדה שהצילום הוא ב-8 ביט 4:2:0 ניתן לטפל בתמונה בצורה סבירה כאשר התמונה מוארת, אבל לא ניתן לתקן את החשיפה. כמו כן גם אזורים עם חשיפות יתר לא ניתן לתקן.

חשיפה:
בחירת החשיפה בדרך כלל במצלמות טלפון היא פשרה בין הפרטים בחשיפת היתר או בצללים או מציאת משהו באמצע.
כאשר בוחרים דחיסה יש לזכור כי הפרטים אבודים, קביעת החשיפה בטלפון עם מפתח קבוע תהיה באמצעות הרגישות ומהירות התריס.

רגישות:
רגישות של איפון היא בערך 50 ISO, כאשר משתמשים ב- Filmic Proניתן לקבוע את הרגישות המדויקת, שתיתן את התמונה הנקייה ביותר.

filmic-pro-iso-402x2262x

מהירות צמצם:
כל שנשאר הוא רק מהירות הצמצם. כאשר מצלמים ב-24 תמונות בשנייה אידאלי יהיה שזווית הצמצם תהיה 180 מעלות שזה אומר 1/48 או 1/50 ב-25 תמונות בשנייה.
הפתרון הטוב ביותר הוא להשתמש בפילטר ND לפני העדשה במקרים שמחברים עדשות נוספות לטלפון הכוללות חיבור לפילטר ND.

filmic-pro-shutter-speed-402x2262x

לשמור על יציבות:
אין לזה כל קשר להגדרות המצלמה או לסוג. התמונות ייצאו הרבה יותר טוב אם מצלמים בתנועה חלקה. כיום קיימים מייצבים שונים לצילומים עם טלפונים כגון Osmo Mobile של DJI.

מסגור וקומפוזיציה:
יש לשמור על אותם כללים של מסגור וקומפוזיצה כמו כאשר מצלמים במצלמות וידאו מקצועיות. הטלפון הוא קל וקומפקטי ומאפשר גמישות מרובה, אבל צילום טוב הוא עדיין צילום טוב. יש לבחור זוויות צילום מעניינות, בחירה של סימטריה והשתקפויות. אם הצילום מאפשר ניתן להוסף הדמיה של עומק שדה רדוד על ידי מסגור של התמונה בחלק הקדמי ובחלק האחורי ללא מיקוד.

מיקוד:
צילום חד הנו קריטי. אם הצילום לא חד לא משתמשים בו. כדאי לשים לב למיקוד אוטומטי בתנאי תאורה קשים כגון בזמן שקיעה ובמצבים שונים אחרים, שבהם מערכת המיקוד האוטומטי נעשית לא יעילה.

filmic-pro-focus-out-402x2262xfilmic-pro-focus-in-402x2262x

 

צילום ב-2160 (4k), עריכה ומאסטר ב-1080 (HD):
Richard ממליץ לצלם באיכות 4k ולערוך ולפרסם את הווידאו ב-HD. המרה מ-4k ל-HD נותנת תוצאה טובה. שיטה זו מאפשרת גם ייצוב וחיתוך של התמונה (150%), וכל זמן שהתמונה ממוקדת זה מעולה.

תיקון צבע:
אם הצילומים בחשיפה טובה והקומפוזיציה איכותית אין כל סיבה שלא ניתן יהיה לבצע עיבוד צבע בפוסט כמו עם כל מצלמה וידאו אחרת.
בתנאי שלא מאמצים את המקודד למקסימום, ניתן לבצע תיקוני צבע ועוד. המטרה היא להביא את הצבע לאן שהיה צריך להיות במצלמה במקור, לא לנסות לתקן חשיפות יתר או לשנות תמונות רועשות. החשיפה צריכה להיות שטוחה במצלמה כאשר רוצים לשנות את החשיפה בפוסט.

למקור המאמר

הווידאו צולם ב- Dubai Creekבמצלמת איפון SE ותוכנת Filmic Pro. עיבוד הצבע והעריכה בוצעו ע"י DaVinci Resolve 12.5.