הפנטזייה של פילו מתגשמת עם שילוב של הרבה טכנולוגיה


 


בסוף החודש שעבר נערך ניסוי של השידור הראשון בעולם באיכות HD בזמן אמיתי. מטרת הניסוי הייתה לבדוק את הפנטזייה של דוד פילוסוף, הבעלים של מגזין ים ומפיק התחרות השנתית "אפסון הים האדום", ולבצע שידור דו יומי של התחרות באילת שתוצג בזמן אמית בתערוכה הביתית הגדולה ביותר באירופה, פוטוקינה, שתתקיים בין התאריכים  21/9/2010-26/9/2010– בקלן גרמניה.


 


 


"כאשר הוזמנו להציג בתערוכת פוטוקינה" מספר פילו "לפני מספר חודשים לא היה לנו ספק כי עלינו ליצור משהו שונה, משהו שאנשים לא ישכחו. האנשים הראשונים עימם התייעצתי אמרו לי חד וחלק שאני משוגע".


 


הבדיקות היו מורכבות וכללו הרבה מאד שאלות ומעט תשובות עקב העובדה שפרויקט ברמה זו טרם בוצע בעבר. היה ברור לי שלאורך כל הדרך מהמצלמה התת מימית באילת ועד למקרן אפסון בעמדת ההקרנה התמונה חייבת לעבור ב-HD, ולא הייתי מוכן להתפשר על הקלטה וצילום שאינם בזמן אמיתי. דרישות אלו גרמו לכאבי ראש לא מעטים והיה עלינו למצוא פתרונות שונים; כיצד מחברים את הציוד שנמצא מתחת למים לשטח (איזה סוג כבלים, כיצד מעבירים מאות מטרים של כבלים מעומק של 20 מטר מתחת למים ועד לניידת השידור), כיצד מעבירים את הוידאו מחוץ לאילת כולל לחו"ל, (לווין, אינטרנט) בשידור חי, כיצד מתמודדים עם העובדה שאין צילומים חוזרים או תיקון הצילום כתוצאה מתאורה לא נכונה או מים עכורים. כיצד אנחנו מתקשרים עם הצלמים והבמאי הנמצאים מתחת למים ועוד


 


בשלב זה התייעצתי עם מומחים בתחום, כולל מיכאל ברנס, העורך של אתר AV, עם צלמים מהשטח ועם הצוות של סטלינק שסיפקו את ניידת השידור והלוויין.


הבעיה העיקרית הייתה התקשורת, כיצד ניתן להוריד ציוד צלילה מתחת למים. לשם כך ערכנו בחינה ופגישות אין סופיות עם בזק כדי לבחון את נושא התקשורת הקווית (אינטרנט) וכן פגישות עם סאטלינק לבדיקת נושא התקשורת עם הלוויינים.


לא פחות בעיה הייתה איתור אתר הצילום האתר היה צריך להיות נגיש ויכלול משהו נוסף למעט החוויה של צילום מתחת למים וכן משהו נגיש, לאחר בחינות לא מעטות נבחרה הספינה הטרופה Satil שנמצאת מול חוף אלמוג 20 מטר מתחת לפני הים. למי שמצלם מתחת למים מודע לבעיה שהמים משמשים כפילטר וככל שמתרחקים מנושא הצילום כמות האור שפוגעת החיישן של המצלמה יורדת לכן השאיפה בצילום מתחת למים היא צילום כמה שיותר קרוב לנושא הצילום.


 


"כאשר פילו פנה אלינו בדרישה זו לא היה לי ספק כי קיים כאן אתגר טכנולוגי" אומר שרון שדה, מנהל מחלקת הפקות בחברת בסאטלינק, אחד האתגרים היה כיצד ניתן להעביר אות למרחק של 300 מטר, כאשר ניתן להעביר אות HD למרחק מכסימלי של 100 מטר בלבד בכבל קואקס ועוד במים. אחת הבדיקות הראשונות שביצענו הייתה להעביר את האות באמצעות סיבים אופטיים, אבל פתרון זה היה יקר מאד והתבסס על כבל אחד ואם כבל זה היה נקרע לא היה לנו כל גיבוי.


לאחר לבטים נבחרה טכנולוגיית העברה (Asynchronous serial interface) ASI, שהוא תקן בנלאומי להזרמת נתונים בפורמט MPEG, התוצר הסופי הינו בפורמט MPEG2 או MPEG4. ובאמצעות טכנולוגיה זו ניתן להעביר אות וידאו ואות סאונד ביחד בתדר נמוך ללא פגיעה באיכות התמונה או הקול.


 


כדי להשתמש בטכנולוגיה זו שילבנו דוחסים שמוקמו על הספינה שמוקמה מעל אתר הצלילה שהיה בעומק של 20 מטר מתחת למים ליד ספינה טרופה. הדוחסים היו של חברת Tandberg מדגם E5782 והם דחסו את האות שהגיע מתחת למים לפורמט של MPEG4.


כל מצלמה חוברה עם כבל אחד שהגיע לדוחס, המיקרופון מהצולל התחבר גם לדוחס, ומהדוחסים העברנו צמת כבלים שכללה 2 כבלים וידאו + 4 אודיו.


עקב העובדה שהמרחק לניידת, שהייתה ממוקמת על החוף, היה למעלה מ-300 מטר, חששנו שהכבל ישקע במים ועל מנת לפתור בעיה זו קשרנו את הכבל ללמעלה מ-150 מצופים, כך שכל 2 מטר הוצב מצוף.


כמובן שציוד הצילום היה מבוסס כולו על ציוד באיכות HD. " ציוד צילום HD במארז צלילה קיים כבר שנים, אבל ציוד זה הינו יחידה סגורה ואינו מאפשר חיבורים נוספים כגון כבלים שהיינו צריכים על מנת לעמוד בדרישה של שידור בזמן אמת" מספר פילו. מתחת למים השתמשנו בשני סוגי מצלמות; הראשונה מצלמת SLR המאפשרת צילום HD מדגם 5D Mark II של חברת Canon עם עדשות שונות 10.5, 15 ו20 מ"מ (המצלמה שמשה לאיסוף של חומרי גלם נוספים ששולבו מהמקליט בזמן השידור החי) ושתי מצלמות P2 של פנסוניק מדגם AG-HPX174 עם מארז שיוצר במיוחד עבורנו על ידי חברה גרמנית BS Kineticks  על מנת לאפשר חיבור הכבלים למצלמות. המצלמות חוברו באמצעות כבלי קואקס בתקשורת HD SDI לסירה.


 


מ"מסכת השידור", מסכת צלילה שיש בתוכנה מיקרופון ואוזניה, עלו שני סטים של כבלים לסירה ושמשו את הקריינית להעביר את החווית הצלילה לצופים בארץ ובגרמניה. המסכה משמשת כציוד מקצועי בתיקון של אסדות קידוח ותיקון ספינות מתחת למים. 


"כל האותות הוזנו לתוך ניידת השידור, בניידת השידור השתמשנו בפורסים מדגם RX 8200 של חברת Tandberg שהפיקו אות HD SDI האות הוזן לתוך מערבל תמונה מדגם BRS-200 של חברת Sony והבמאי קבע את הניתוב. מערכת הדיבור התת מימית לצוללן הייתה בעייתית. בתחילה כשדיברנו באוזניה לצולל, הקול חזר דרך המיקרופון של הצולל דבר שהפריע לדיבור חופשי, ישבנו כל הלילה עד שפתרנו את הבעיה והפרדנו את מנגנון השמע והדיבור לצולל לשתי מערכות דיבור ושמע נפרדות". מספר שרון


לאחר ניתוב התמונה והסאונד האות הוזן לתוך מערבלים ושודר באמצעות הניידת שלנו לשני לווינים, הראשון AMOS 5I עבור תל אביב, וללויןAtlantic Bird 2  עבור השידור לגרמניה השידור בוצע בפורמט DVB-S2 כמובן באיכות HD.


כדי להפיק את התאורה הנכונה מתחת למים השתמשנו בתאורת LED. במהלך הצילומים צוללנים רבים הקיפו את אתר הצילומים וסייעו לתאורה של הספינה באמצעות פנסי LED של חברת Light & Motion.


שידור הניסיון הראשון כלל מסיבה ובה רקדנית בלט, מעודדות, נגן גיטרה, גיישה ושחקן כדורגל.


 


ביום השני של השידורים פילו החליט לעלות מדרגה דרמתית נוספת ובהתיעצות עם הצלם Andi Voeltz (צלם מגרמניה שהובא במיוחד להפקה) הוחלט לבצע בשידור חי הדמייה של השדרנית התת מימית- שרון ריינס  עולה בלהבות מהספינה הטרופה Satil. כדי ליצור את ההדמיה גיא יעקובי נכנס לחדר המנועים, מצוייד במכלי אוויר על מנת להפיק כמות גדולה של בועות אוויר. אנשי צוות נוספים פיזרו 6 פנסי LED שהאירו את הבועות באור אדום.


עם האות גיא החל בשחרור הבועות, התאורה הופעלה, אנדי נתן את האות, השדרנית נכנסה לפריים וכל מה שנישאר היה רק לצלם.


 


 


"הייתה לי חוויה לעבוד עם חבורה של מקצועניים שכללה את צוותהשידור והלויין סאטלינק, משה גוטמן שהיה אחראי על מסכות השידור שאפשרו תקשורת מתחת למים, מועדוני הצלילה מנטה, מרינה דייברס ומועדון דיפ, את הצלם איתן נאדל, והעורך במאי רם גיל , הצלם הגרמני אנדי וולץ וטכנאי מארזי המצלמות שהגיע לתת גיבוי בעת ההפקה, וזה המקום להודות לשדרית שרון רייניס וצוות השחקנים ששימשו גם כעוזרי צלמים ותאורנים . עבודת צוות ושיתוף פעולה בין מקצוענים הביאו להצלחת הפרוייקט" מסכם פילו