מכון Fraunhofer Heinrich Hertz מברלין המתמקד בפיתוח של תקשורת למערכות ניידות ורשתות עם רוחב סרט קבוע ומערכות מולטימדיה, ופיתח את הדור הקודם של סטנדרטי הקידוד והפריסה h.264/265 בשיתוף עם אפל  ,אינטל, מיקרוספוט, סוני ועוד) הודיע לאחרונה לאחר שלוש שנים של פיתוח על הדור הבא h.266 או VVC (ר"ת Versatile Video Coding).

כפי שמציין המכון, נתוני וידיאו דחוסים מהווים כיום 80% מתעבורת האינטרנט העולמית. קידוד H.264 ו-H.265 קיימים ביותר מ -10 מיליארד מכשירים שונים בעולם – מעל 90% מהנפח הגלובלי הכולל של קטעי וידאו. שני הסטנדרטים הקודמים הוכרו על ידי שלושה פרסי אמי הנדסה על תרומה משמעותית להתקדמות טכנולוגיית הטלוויזיה.

התקן החדש (H.266 (VVC מציע דחיסה משופרת, מה שמקטין את דרישות הנתונים בסביבות 50% מקצב הסיביות ביחס לתקן H.265 הרגיל הקודם, מבלי לפגוע באיכות הוויזואלית. במילים אחרות, קובץ באורך 90 דקות הדחוס בסטנדרט h.265 גודלו הוא 10 גיגה, עם הגרסה החדשה הגרסה יורדת ל-5 גיגה. וכך הוא יספק פתרון לשידור ואחסון יעילים של כל רזולוציות הווידאו של עד 8k תוך תמיכה בווידיאו עם טווח דינמי רחב כולל וידאו 360 מעלות.

היות שהמקודד החדש פותח במטרה להעביר תכנים להזרמת וידאו באיכות 8k או 4k, ההתקן יהיה יעיל לשידורי טלוויזיה הדורשים פחות נתונים.

לצורכי הרישיון של המקודד, האיגוד הקים פורום (MC-IF) הכולל בשלב זה למעלה מ-30 גופים שונים.

ההערכה היא שהתוכניות למקודד ולמפענח הסופית תשוחרר בסתיו השנה.

מה לגבי הפוסט?

בפוסט הבעיה מחריפה, ככל שרמת הדחיסה גבוהה יותר, היא מצריכה כוח מחשוב גדול יותר. אם נבחן את ההיסטוריה, המקודד h.265 הושק ב-2013, NX1 הושק שנתיים לאחר מכן ורק לאחרונה אנו רואים את האופציה של מצלמות המצלמות בסטנדרט זה. כדי להשתמש בפורמט בתוכנות עריכת וידאו העורכים יצטרכו להמיר את הקבצים לפורמטים שדורשים פחות כוח מחשוב בשלב הראשון.