אילוצי הקורונה שינו השנה את אופיו של ״פסטיבל האור״ הירושלמי, שכבר תפס לו מקום של כבוד בעולם הקרנות הענק בשטחי חוץ – ה-Video Mapping.

במשך שמונה ימים פוזרו עשרות מקרני אפסון על ידי חברת קלין לד, שהתקינה ותפעלה את מיצגי התאורה והווידאו מסחררי העיניים ברחבי העיר.

השנה בגלל הקורונה חידוש עולמי: התצוגות כולן תוכננו ונבנו כך שניתן יהיה לצפות בהן במהלך נסיעה ברכב. ״מדובר באחד האירועים המאתגרים שביצענו״.

בשנת 2009 יצא לדרך לראשונה “פסטיבל האור” בעיר העתיקה בירושלים. הפסטיבל הוא אחד האירועים הגדולים והמרתקים בהיקפו בעולם והוא עושה מדי שנה שימוש בתחום ״אומנו ת האור״ ובטכנולוגיית Video Mapping כדי להאיר ולהחיות מבני ציבור ומבנים היסטוריים ותרבותיים בעיר העתיקה בחגיגה תיירותית שמושכת מאות אלפי תיירים לעיר.

עם הגעתה של הקורונה, אשר טרפה את כל הקלפים והכניסה לחיינו את הריחוק החברתי והסגרים, החליטו עיריית ירושלים וחברת אריאל, יוזמות הפסטיבל, להתאימו למציאות החדשה. העירייה שכרה את מעצב התאורה והיזם גיל טייכמן ויחד יצרו את אחד האירועים המרגשים שנראו בארץ ובעולם. נקודת המוצא: מיצגי התאורה והווידאו תוכננו ונבנו כך שניתן יהיה לצפות בהם במהלך נסיעה ברכב והמבקרים ייסעו בין האתרים השונים במכונית.

מנכ”ל קלין לד, דניאל אדר

“נבחרנו להוציא לפועל את אחד הפרויקטים המורכבים והמיוחדים בעולם כיוון שלאורך השנים ביצענו את פרויקטים גדולים ומרשימים, כדוגמת טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, נינג׳ה ישראל ורבים אחרים״, אומר מנכ”ל קלין לד, דניאל אדר. ״כחברה אנו מחזיקים בציוד המתקדם ביותר, שאינו מושפע מתנאי מזג האוויר ואנו ידועים ביכולת שלנו לספק תוצאות ברמה הגבוהה ביותר”.

“הפרויקט הינו ללא ספק אחד מהמרגשים בהם נטלנו חלק עד כה״, מסביר אדר. ״העובדה שהכוכבים של הפרויקט הם אתרים היסטוריים ותרבותיים שמוכרים בכל העולם כולו, לצד העובדה שמדובר באירוע ראשון מסוגו בעולם שמתקיים בצל הקורונה במהלכו המבקרים בעצם נוסעים במכונית, הפכו את הפרויקט לייחודי ומאתגר״.  בשלב ראשון יצא צוות החברה למפות את האתרים השונים שנבחרו להשתתף באירוע, מתוך רצון לספק חוויית צפייה ונראות מכל זווית אפשרית (כיוון שכאמור, שהמבקרים השנה מסיירים לאורך המסלול וצופים באירוע מתוך מכוניתם).”

אך האתגרים שניצבו לפתחה של החברה לא הסתיימו רק בתכנון האירוע, שכן בתאריך ההקמה המיועד פקדה את ישראל סערה שהובילה לשלג בירושלים ולדחייה של ההקמה. “נאלצנו להתמודד עם לוח זמנים צפוף יותר ועם התמודדות מול מזג אוויר קר וגשום במיוחד, אבל, בתוך 10 שעות לא קלות סיימנו את כל עבודת ההקמה ולמעשה הפגנו שוב את היכולות פורצות הדרך של החברה״.

לטובת החלק של ההקרנה, בחרה קלין לד לעשות שימוש במקרני Epson, לאחר שיתוף פעולה מוצלח בעבר. “כאשר אנו נדרשים לספק תוצאות ואיכות ברמה הגבוהה ביותר אנו חייבים לבחור בציוד האיכותי ביותר והמתאים למשימה ולכן בחרנו במקרנים רבי העוצמה של Epson, שמספקים איכות גבוהה לעומת המתחרים, אך חשוב מכך, מדובר בחברה שאנו מרוצים ממעטפת הציוד והשירות המלאים שהיא מספקת. לפרויקט כה מורכב חובה לבחור לצידך חברה שיכולה לתת לך גב ולהיות שותפה מלאה להצלחת האירועים שלנו”.

וכך, במשך שמונה ימים חיכו השנה ברחבי ירושלים לישראלים שיצאו מחודשים של סגר, עבודות אור שכללו הקרנות על אתרים היסטוריים, תרבותיים ותיירותיים, תאורה צבעונית עוצרת נשימה, מיצגי וידאו אינטראקטיביים ומופעי לייזר. המסלול השנה כלל 20 אתרים שונים בעיר, כשבין האתרים היותר מוכרים בהם ניתן היה לעבור: גשר המיתרים, משכן הכנסת, מנזר המצלבה, חומות העיר העתיקה, גן סאקר, מגדל דוד, מוזיאון ישראל ובית המשפט העליון והוא הסתיים במיצג מוזיקלי אקטיבי שמתקיים בחניית מתחם התחנה בעיר.

לדוגמה, במוזיאון ישראל, קיבלה כל החזית המרשימה ׳משחקי אור׳. חזית המוזיאון המזרחית שפונה לכביש ונצפית מהשכונות הסמוכות, ״פורקה״ באמצעים חזותיים והעבודה כולה שידרה ניגון באור על קוביות האבן.

בגן סאקר, פארק עירוני שמושך אליו לאורך כל היום תושבים העוסקים בספורט ומהווה ריאה ירוקה במרכזה של העיר, לאורכו של הכביש ׳נצבעו׳ עצי הגן בתאורה צבעונית שהפכה אותם לעבודת אומנות.

במגדל דוד, אחד מסמליה הבולטים של ירושלים (בזמן המרד הגדול הייתה המצודה האחרונה שנפלה בידי הרומאים), דרך הסדקים באבן, דרך האדמה בקרקעית המצודה ודרך החלונות בצריח מנסה לפרוץ האור. האור צובע את האבנים והחומה והמגדל ופורץ וצובע את כל המצודה בצבעים.

​חומת האבן של ירושלים העתיקה המשתרעת לאורך 4.5 ק”מ ומתנשאת לגובה שבין 20-15 מטרים, הפכה בפרויקט לצבעונית ודינמית כחלק מעבודת הווידאו האמנותית. ברגע אחד הופכת האבן הטבעית להתפרצות של צבע וטקסטורות. האבנים הענקיות נצבעות ועוטות על עצמן טקסטורות, מתפרקות ונבנות מחדש בצבעוניות חדשה.

 

יעקב (קובי) כהן, מנהל תחום מקרנים ב-Epson

לדברי יעקב (קובי) כהן, מנהל תחום מקרנים ב-Epson ישראל מדובר במקרני ‘התאם ושכח’ עם התקנה פשוטה וגמישה ותחזוקה מועטה. ״הודות למגוון רחב של עדשות ממונעות, הכולל עדשה אופציונלית להקרנה ממרחק אולטרה קצר, ניתן ליהנות מהתקנה גמישה של 360⁰ המאפשרת את הצבת המקרנים בכל מקום למעשה – ללא איבוד בהירות או עיוות של התמונה. המקרנים אף כוללים מצלמה מובנית להבטחת כיול מדויק וללכידת תמונת דיאגנוסטיקה״.

״המקרנים שלנו משתתפים כיום באופן פעיל באינספור כנסים, אירועי חוצות ומופעי ענק ברחבי העולם״, אומר כהן. ״הם קלים ביותר לשימוש, מפגינים מקור אור עוצמתי במיוחד ועמידים ביותר לכל פגעי הסביבה. מקרני הלייזר שלנו מסמנים כיום קפיצת מדרגה משמעותית מבחינת הביצועים ומחזקים את מיצובה של החברה כמספר 1 בשוק ההקרנה העולמי״.

אדר: “אין ספק שמדובר באחד האירועים המאתגרים שביצענו מאז הקמת קלין לד, כבר משלב ההיערכות ומיפוי האתרים, דרך ההתמודדות עם הקמה מורכבת בתנאי מזג אויר קשים ולבסוף ההפעלה של הציוד המתקדם והמחשבים שפרוסים למעשה בכל רחבי העיר וכל זה עם אפס תקלות. קלין לד הוכיחה שוב שהיא מסוגלת להתמודד עם כל אתגר ולספק תוצאה שלא רק אנו גאים בה, אלא כל תושבי ירושלים״.

אודות הציוד:

המקרנים שנבחרו הם EB-L2500U
מקרני הלייזר של Epson מעניקים פוטנציאל יצירתי מרבי במגוון הרחב ביותר של חללים שונים. מכיוון שהוא מציע התקנה של 360 מעלות והעברת עדשות רחבה, יש לו גמישות מדהימה. ניתן להקרין לכל כיוון, ולהשתמש בתכונות התאמה נרחבות כדי ליצור תמונות מושלמות כמעט על כל משטח, אפילו עצמים לא סדירים עם מיפוי הקרנה. מכיוון שהמקרן קטן וקל יותר ממקרנים מתחרים, קל יותר להעבירו ולהתקינו. מערכת קירור שעברה אופטימיזציה מאפשרת למקרן להסתובב ולהטות 360 מעלות ולהקרין בכל זווית, בעוד שמסגרת הצינור ומבנה הבסיס מבטיחים מעטפת קשיחה ועמידה בפני פגעי השטח.

מקרן נוסף שנבחר, EB-L1505U, מספק מענה לאיכות WUXGA בעוצמת הארה של 12,000 לומן, צבעים עשירים ומלאי חיים, ומיועד לחדרים גדולים ואתרי אירועים גדולים. המקרן מתאפיין גם בביצועי ‘התאם ושכח’. באמצעות התקנה גמישה ותחזוקה מועטה, המקרן עם שיפור לאיכות 4K מציע פתרון מושלם לתנאים שבהם רק מקסימום ביצועים ועמידות עונים על הדרישות.

המקרן מיועד לאתרי אירועים גדולים, לכן תמונות WUXGA ברזולוציה גבוהה יהיו מלאות חיים ובהירות אפילו באור יום, ואילו טכנולוגיית גלגל הזרחן האנאורגני שלו מספקת עמידות מעולה לאור ולחום כדי להעניק אמינות מצוינת הנמשכת לאורך של עד 83,000 שעות.

הודות למגוון רחב של עדשות ממונעות הכולל עדשה אופציונלית להקרנה ממרחק אולטרה קצר (UST) , ניתן ליהנות מהתקנה גמישה של 360⁰ המאפשרת את הצבתו בכל מקום למעשה – ללא איבוד בהירות או עיוות של התמונה. המקרן כולל גם מצלמה מובנית להבטחת כיול מדויק וללכידת תמונת דיאגנוסטיקה.

מקור: יח”צ אפסון