מונדיאל 2018 - הוקם אולפן ה-4k הראשון בארץ באולפני פתח תקווה

אירועי ספורט הם מהתכנים המובילים טכנולוגית כיום, למרות המורכבות של שידורים מסוג זה הדורשים שידורים ישירים, מצלמות באיכויות גבוהות עם אורכי מוקד ארוכים, הילוך איטי ועוד. על כן הם מוקד לטכנולוגיית וידאו שטרם הבשילה, כדוגמת האולימפיאדה הקרובה שתצולם באיכות 8k.

אירועי מונדיאל 2018 ישודרו באיכות 4k. על אף שאין כמעט בעולם ערוצים באיכות זו, שידורים אלו יופצו ברב העולם באמצעות תשתיות הכבלים והלווין. האירוע כולו יצולם, ינותב ויופץ ברחבי העולם ב-4k.

זכיין שידורי המונדיאל בישראל, תאגיד השידור הציבורי– כאן 11 (לשעבר ערוץ הראשון) בחר את חברת מזמור הפקות להפקת ושידור המשחקים. לחברת מזמור הפקות היסטוריה ארוכה עם הערוץ הראשון: הם היו החברה שהעניקה לערוץ הראשון את שרותי האולפן והעריכה בפורמט- HD כאשר הערוץ נדרש לעבור לשידורי HD במסגרת מונדיאל 2014

אולפן 400 מטר

פגשנו את דניאל לנקרי, הבעלים של חברת מזמור הפקות אשר בבעלותה נמצאים, בין היתר, האולפנים החדשים בפתח תקווה: "בקול הקורא היו שתי אופציות, הגשת המכרז באיכות FHD ואופציה ל4k. כאחת החברות המובילות בתחום והניסיון שלנו בהקמה מהירה של אולפנים, הוחלט ללכת על הצעה של 4k, גם בכדי לתת מענה איכותי לתאגיד וגם למתן המענה הראשון בארץ עם אולפן 4k מלא, זאת למרות שידענו שלא נוכל לעבוד באולפנים כפי שעבדנו בעבר, בהם היה חיבור של ניידת FHD שלנו לאולפנים וכל הבקרה התבצעה דרך הניידת. התאגיד אהב את הרעיון וזכינו".
אולפני פתח תקווה כוללים שני אולפנים גדולים (1300 מטר ו935 מטר) לתאגיד הוקצה האולפן השני בגודלו. "ידענו שבפועל אנחנו צריכים, תוך זמן קצר, להקים את כל האולפן, חדר ניתוב ראשי מהגדולים בארץ, חדר בקרת מצלמות (CCU), חדר VTR, חדר סאונד, חדר תאורה ועוד. אין לי ספק שזו החלטה הנכונה. בתחום הספורט הכל עובר ל4k, לא רק המונדיאל, גם המשחקים המובילים באירופה ובכל העולם ישודרו באיכות 4k.

הזמנו תריסר מצלמות 4k של Hitachi מדגם  SK-UHD-4000 כאשר כעת יש לנו שש מצלמות לתחילת השידורים (במפרט של המכרז הייתה דרישה ל-4 מצלמות) ושאר המצלמות בדרך. בעת הקמת האולפנים כבר יעדנו חדרי בקרה וחדרי שליטה שונים אולם הם לא היו בשימוש עד כה וכעת הקמנו אותם מהבסיס, מרמת השולחנות ועד לרמת הכבלים, כאשר כל ההתקנה בוצעה על ידי הצוותים של מזמור."

חדר בקרה

החברה המובילה הנוספת שנבחרה לאספקת הציוד הייתה חברת BlackMagic מהסיבה שזו החברה היחידה שהיה לה פתרון מלא באספקה מידית של מערכת ניתוב מרכזית באיכות 4k.
לב מערכת הניתוב הוא שולחן ניתוב מדגם ATEM 4 M/E Production Studio 4K הכולל 20 כניסות בנוסף נרכש מערבל גיבוי נוסף מאותו דגם. בנוסף, מערכת ממירים מלאה להמרת כל סוגי האותות נרכשו מחברת BlackMagic.
בלב חדר הסאונד מערבל של חברת StageTec הגרמנית. המערבל מדגם Aurus מחובר למערכת Nexus שאליה נכנסים ויוצאים עשרות כניסות ויציאות אנלוגיות ודיגיטליות. המערכת עובדת עם שני משטחי שליטה כאשר השני משמש גיבוי לראשון. המערכת עובדת עם rack אפקטים וירטואלי של חברת Waves הישראלית ויכולה לתת מענה לכל דרישה ועיבוד קול שההפקה דורשת. האינטרקום של חברת ClearCom מדגם Matrix Plus III עם 64 פורטים שבינהם גם קווי טלפון ותקשורת עם חו״ל בניצוחו של איל גרוספלד. בנוסף לאולפן, רכשנו מצלמה  URSA של חברת BlackMagic באיכות 4k לצילומי חוץ.

חדר הסאונד

באולפנים שישה חדרי עריכה של Avid Media Composer ונוספה מערכת Nexis לניהול חדרי העריכה המחובר לשרת Qnap המעביר את התכנים בזמן אמת לחדרי העריכה ולמערכות אורעד, כל המערכת רואה את כל הנדבכים והעוסקים במלאכה.

גודלו של סט המונדיאל הוא 400 מטר, עם יציע ל-50 צופים, המטרה היא לשדר שלושה שידורים ביום. כחלק מהעיצוב של הסט היה צורך בהזמנת מסכים מיוחדים התומכים באיכות 4k, הוזמנו 50 מטר רבוע של קיר מסכים (מתוכם 40 מטר מותקן) ברווח פיקסל של 2.6.
כל התאורה, הקונבנציונאלית והחכמה, היא תאורת לד מהמתקדמת ביותר בעולם של חברת LightVision ולמרות שמשתמשים בפנסי LED שלא מפיצים חום, המסכים הגדולים, האנשים ועוד מחממים את האולפן לצורך זה הותקנה מערכת קירור מתקדמת.
כמובן שכל מערכות הצילום, MCR והתאורה נתמכת אל פסק בנוסף לגנרטור 640Kva שמספק לכל הבניין חשמל בהפעלה אוטומטית של 17 שניות.

בנוסף למערכות התומכות ישירות את האולפן נבנה דסק המיועד לכתבים הכולל את כל התקשורת הנדרשת.

תהליך העבודה: השידור מרוסיה (המופקת על ידי הטלוויזיה הרוסית) מגיע דרך הלוויין מחברת RR בעמק האלה ישירות לתאגיד. מהתאגיד האולפנים בפתח תקווה מחוברים בסיבים אופטיים (של בזק והוט). אנחנו מוסיפים את כל המידע ואת שידורי האולפן ומחזירים אותו חזרה לתאגיד ב4k ובגיבוי של FHD. משם הם מפיצים את התכנים להוט ויס ומשדרים לעידן פלוס בHD.

כל ההפקה מנוהלת על ידי חברת מזמור הפקות, כל הצוותים החל מצלמים וכלה בנתבים ועורכים שייכים למזמור. התוכן מנוהל על ידי איל אופנהיים, המפיקה הראשית רוני סלונים, בצמוד לזיו בצלאל המפיק הראשי של מזמור. על הצד הטכני מנצח סרגיי פודקולזין, המנהל הטכני של החברה שתכנן את המערכת ופיקח על הקמתה.