הסבר מקיף על המקודד RAW החדש של BlackMagic

חברת BlackMagic הפתיעה את התעשייה בתערוכת IBC עם השקת פורמט RAW חדש (ראה ידיעה באתר AV). הצלם והעורך אנדרו קולינגס (Andrew Collings) פרסם סקירה ממצה באתר Cinema5d. הוא כותב:

הפורמט RAW BlackMagic זמין בשלב זה בגרסה האחרונה של מצלמת URSA Mini, בגרסת תוכנת העריכה Davinci Resolve ומעריכים שבעדכונים הבאים מקודד זה יהיה זמין למצלמות אחרות של החברה.

עם השקת הפורמט החדש Blackmagic Design מציעה תהליך עבודה מלא בRAW משלב הצילום ועד עריכה ועיבוד צבע, הכל במרחב צבע של 12bit המיועד לדגום את מקסימום הצבע והתחום הדינמי הזמין תוך שימוש בחומרה הקיימת במצלמה לטובת de-mosaic. החברה משתמשת בדור הרביעי של מדע הצבע להבטחת גווני עור טובים ושחזור נכון של הצבע. התוצאה היא קובץ בעל נפח קטן יותר מקבצי RAW הקיימים בשוק.

ישנן שתי אפשרות דחיסה בזמן הצילום, איכות קבועה וקצב נתונים קבוע (Constant Bitrate). ניתן להשיג איכות קבועה עם RAW Q0 המידע מקודד בקצב נתונים משתנה על מנת לשמור על כמות הפרטים שצולמו ברמה הגבוהה ביותר. לעומת זאת, RAW Q5 משתמש בדחיסה אפקטיבית שהודות לה מתקבל קובץ קטן יותר. ישנן ארבע רמות של דחיסה, וכאשר משתמשים בדחיסה בקצב נתונים קבוע חשוב לציין כי כל רמות הדחיסה שמרות על מרחב צבע של 12bit.

במנוחים של דתא, כאשר מקליטים בקצב נתונים קבוע, דחיסה ביחס של 3:1 משמעותה קצב מידע של 127mbps. לעומת זאת, כאשר הדחיסה ביחס של 12:1 קצב המידע הוא 32mbps.
בשונה מהמקודד cinemaDNG RAW הקיים במצלמות של החברה, Blackmagic RAW דוגם את חומר הגלם בקובץ אחד, לעומת קבוצה של תמונות סטילס, שמצריך מידע לניהול התמונות.
אפשרות בחירת סוג הדחיסה מאפשרת לצלמים את הגמישות לבחור בהתאם לדרישות ההפקה – האם הם מעדיפים איכות תמונה על גודל קבצים, גישה מקבילה או גישה גמישה – במיוחד כאשר דרישות ההפקה משתנות.

Blackmagic RAW מבטיח קידוד וביצועים ברמה גבוהה, גם בקבצים בגדלים קטנים. עיבוד de-mosaic שמתבצע במצלמה מאפשר לתוכנת העריכה ועיבוד הצבע צורך בפחות כוח לפיענוח ועיבוד הקבצים וזה אפילו מהר יותר כאשר משלבים האצה עם מעבדי המחשב ומעבדים גרפים.
המקודדים תוכננו כך שהם יבינו את המידע (metadata) המגיע מהשבב. המשמעות היא שהמידע של התמונה והמאפיינים של השבב נרשמים בקובץ וכך ניתן לשלוט על הרגישות, איזון הלבן, ניגודיות, רוויה וחשיפה, זאת בנוסף למידע של המצלמה ומידע על הצבע, מה שמאפשר לעורך להפיק את המקסימום גם בקבצי RAW דחוסים.

בנוסף, הכוונון של הגדרות הRAW עובר מיישום ליישום באמצעות קובץ Sidecar, המכיל את כל השינויים שנעשו. יכולת זו מבטיחה שהתמונה תראה אותו דבר בכל היישומים ומערכות ההפעלה בעוד בקובץ RAW לא משתנה.
תוכנת SDK של Blackmagic RAW זמינה למפתחים ללא תשלום שרוצים לשלב את הפורמט הזה גם במערכות אחרות כגון מערכות עריכה, מערכות עיבוד צבע ועוד. כמו כן החברה רוצה לבוא במגע עם יצרני מצלמות אחרים במטרה לשלב את הפורמט במצלמות שלהם.

מקור הכתבה