מפיק סרטי האקשן והדוקו, יוסי מנדלוביץ' (Yossy Mendelovich), פרסם באתר cinema5d מאמר המסכם את השנה. הוא כותב: "לפני הרבה שנים היו מצלמות פילם וצילום קולנועי היה שייך לקבוצה קטנה של אנשי מקצוע שהשתמשו במצלמות שעלו הון. מפיקים עצמאיים כפי שאנו מכירים אותם כיום לא היו קיימים והפקת סרט (אפילו קצר) הייתה הפקה כבדה.

הרבה מים זרמו בנהר, וכיום לרוב האנשים יש מצלמות וביכולתם ליצור סרט. זה לא דבר רע והיכן שיש צורך תמיד יהיה מישהו שיספק זאת, אני מתכוון ליצרניות של מצלמות ותוכנות שנעשו משוגעות, ששחררו את היצירות שלהם על מנת לספק עוד ועוד מוצרים לחובבים ומקצוענים.

המאבק של מערכות עריכה
כאשר חברת Blackmagic השיקה את המדריך למשתמשי FCP 7 למעבר ל-  Resolve, כתבתי מאמר שיצר שיחות בין משתמשי מערכות העריכה FCPx, DaVinci Resolve ופרמייר שניסו להצדיק את מערכת העריכה בה הם משתמשים.
ואכן Blackmagic שילבה הרבה יכולות בתוכנה, שאני יכול לומר מנקודת מבט של מנהל מוצר שהייתי בעבר, שהן היו מרשימות, כמות עצומה של שיפורים.

כל אחד יכול להבחין שהמטרה של אנשי Blackmagic היא להעביר עורכים ממערכות אחרות למערכת שלהם, לא רק לצורכי עיבוד צבע, אלא גם לצורכי עריכה. חשוב לציין שהרבה פונקציות אינן בהכרח עדות לתוכנה עריכה טובה, כעורך אני יכול לומר בוודאות שהדבר החשוב ביותר היא מהירות.
בתוכנה מורכבת ומרשימה הכוללת הרבה יכולות חדשות יכולה להיווצר פגיעה במהירות, ואכן, משתמשים דיווחו על האטה בתהליך העבודה בתוכנות לא גמורות וציינו שזה בלתי אפשרי לערוך על מחשב נייד כאשר משתמשים ב Resolve כמערכת עריכה ואני לא מדבר על עבודה עם חומרי גלם של 4k.

כיום יש לעורכים הרבה אפשריות, ממשק  העבודה מאד דומה והמעבר בין התוכניות הפך פשוט יותר. למרות זאת, אני מצפה שיצרניות של מערכות עריכה ישקיעו יותר במענה למהירות מאשר בפיתוח כלים של אפקטים 360 מעלות.
לסיכום, אני חושב שלמרות ההסתייגויות, חברת Blackmagic Design היא החברה החדשנית השנה מבין תוכנות העריכה. אמנם יש צורך בשיפור המהירות שלהם, אך הם בכיוון הנכון.

מאבק החומרה: פיסי מול מק
האם לבנות מחשב בפיסי או לרכוש iMac Pro? זו השאלה, כאשר אפל השיקו את iMac Pro, פרסמתי מאמר עם הרבה הסתייגויות על נושא המחיר של חומרה למערכת העריכה.
נכון, המחשב הוא חיה לאנשי מקצוע, אבל במחיר התחלתי של 4999 דולר ועד 13,199 דולר – הרבה משתמשים טוענים שזה יהיה יעיל יותר לבנות מחשב פיסי. בפועל, נראה שהמשתמשים מחולקים לשניים, משתמשים שיעדיפו לרכוש מחשב מוכן וכאלה המוכנים להשקיע זמן בעבודה לייצר אחד מחלקים של חברות שונות. לפי התרשמותי, זה לא פשוט לבנות מחשב מקצועי והמחיר לא יהיה שונה כל כך.

בתחום של עריכה באיכויות גבוהות ועיבוד (rendering) נראה שאין את המחשב המושלם. יהיה צורך בתשלום גבוה ולא משנה אם מדובר בפיסי או מק.
היתרון הגדול של מחשב מק הוא העובדה שכל החומרה וכל התוכנה מיוצרות על ידי אותה חברה ועל כן הם משתפים פעולה בצורה הטובה ביותר. זה נכון למשתמשי FCPx, אולם כאשר משתמשים בפרמייר עם מחשב מק הסיפור שונה. בנוסף, למרות שהמאבק בין מק לפיסי אינו חדש, המאבק מחריף במיוחד כאשר עובדים עם איכויות גבוהות הדורשים יותר כוח מהחומרה. מעניין מה יוליד יום.

האם החדשנות הגדולה ביותר ב2017 היא הפקות מציאות מדומה ב360 מעלות?
זוכרים את טכנולוגיית התלת מימד? זה עדיין לא עבר. אמנם הטכנולוגיה הזו לא הפכה לכלי השולט, אבל היא עדיין קיימת.
מנקודת מבטי, קולנוע הוא קולנוע, מה שיפה בכך הוא שזוהי טכנולוגיה שמאפשרת לנו לברוח מהמציאות ולהרגיש אחרת לכמה דקות או שעות על ידי יצירה של חוויה, ממה שראיתי עד עכשיו החוויה התלת מימדית עדיין לא נקלטה במאה אחוז.

אני חושב שזה יהיה אותו דבר לגבי מערכות מציאות מדומה 360. הרבה חברות פתחו מהר מגוון מוצרים (חומרה ותוכנה) לדוגמה מצלמת Fusion של GoPro או גרסה 2.0 של Lytro וכמו כן קיימים כלים חדשים בתחום המציאות המדומה של פרמייר וFCPx.
מה שאני רוצה לציין הוא שפיתוח של כלים מתקדמים במטרה לשכנע את השוק לאמץ את הטכנולוגיה, יכולה להביא לתוצאה ההפוכה. אני מאמין שבשנה הקרובה נראה פחות ופחות הפקות 360 מעלות – אבל רק הזמן יגיד. זו יכולה להיות גם התחלה של משהו חדש שיש לו קשר מועט לקולנוע הסטנדרטי.

השנה של 8k, אבל מה עם 4k
RED התחילו זאת, ועדיין מנסים להוביל את המלחמה של כושר ההפרדה המקסימלי. בנקודת זמן שרוב המשתמשים לא מוכנים להתמודדות  נכונה עם חומרי גלם ב-4k, חברת RED התחילה לשווק מצלמות 8k והפכה את זה לסטנדרט שאנחנו נצטרך לחיות איתו.

הרבה אומרים ש8k הוא כושר ההפרדה הטבעי ביותר בהשוואה למה שרואים בעין, אבל חשוב לציין ש8k אינו יוזמה חדשה. RED הכריזה על Weapon 8K ב-2015 ואפילו אז זה לא היה המוצר הראשון ב-8k. חברת Astro Design פיתחה את מצלמת 8k מדגם AH-4800 עוד ב2013 אולם נראה כי זה הפך לפתע לזרם המרכזי. במסגרת ליבוי להבות הטירוף, RED הודיעה על שבב full-frame מדגם Monstro 8K VV ב2017. הפתעה נוספת של יצרנית מצלמת 8k היא שרפ, שפיחתה מצלמה המיועדת להזרים 8k ישירות לסלון. כמובן שזה רחוק מאד מקו הגמר, ויש כבר שיחות על מצלמות 10k שיכולות ליצור תמונה הרבה יותר טבעית. אני רק יכול לדמיין את המפרט של המחשב שצריך לערוך או לעבד את חומרי הגלם העצומים.

יצרניות אחרות המשיכו לייצר מצלמות באיכות גבוהה במחירים נמוכים מעשרת אלפים דולר כמו C200 של קנון או EVA1 של פנסוניק – בשוק סוף סוף 4k הפך לסטנדרט.

סטנדרטים פתוחים
לנושא האחרון, אני רוצה לציין את החדשנות המקסימה שמזכירה לי את ימי הסטארט אפ שרצינו לשנות את העולם מהחניה. הרבה חברות פרצו כך (פייסבוק, גוגל, אמזון ואפילו אפל) וכעת יש לנו משהו דומה בתחום הקולנוע, פרויקט  Axiom(ראה ידיעה באתר AV) המטרה היא ליצור מצלמה באיכות 4k ומעלה בקוד פתוח. פרויקטים מסוג זה עשויים לחולל מהפכה בעולם המצלמות.

מחשבות אחרונות
אז מה היה לנו ב-2017? מחשבים חדשים חזקים מרמת התכנון, מלחמת מערכות עריכה, "חדשות" מציאות מדומה, "סטנדרט" 8k, ממצלמות בקוד פתוח. למרות שטכנולוגיות אלו מקסימות אנחנו צריכים לזכור שסרט הוא סרט. המטרה היא לספר סיפור, האומנות של הסיפור היא הדבר החשוב. באוקיינוס של טכנולוגיות תהיה אמן ומפיק סרטים, בואו לא נשכח זאת.

למקור המאמר