אחד המקודדים הפופולריים ביותר, ProRes, מושק בגרסה חדשה ProRes RAW. המקודד החדש של חברת אפל מאפשר צפייה ועריכה ללא צורך בהמרה.
מקודדי ProRes הם הסטנדרט של התעשייה זה מכבר, ההוכחה הטובה ביותר לאיכותם היא העובדה שלמרות שהמקודדים ותיקים עדיין המקודדים העיקריים במצלמות של Arri הינם ProRes בנוסף לRAW
להשקה, בחרה חברת אפל בסלוגן: "הביצועים של ProRes עם הגמישות של RAW." מה שאפל בפועל עשו הוא יצירת מקודד חדש המאפשר את השימוש הפשוט באופציות הקיימות בProRes אבל עם הגמישות של RAW.
ProRes RAW מאפשר יבוא, עריכה ועיבוד של הווידאו עם מידע RAW שהופק ישירות מהשבב של המצלמה ולא מאט את מחשב העריכה. קבצי RAW אילו מספקים את הגמישות המלאה לכיול של מראה הווידאו, בהרחבה של הפרטים, בבהיקות והצללים. זה גם מאפשר פתרון טוב לתהליכי עבודה לHDR.

השוואת קצבי רישום ProRes

קיימות שתי גרסאות למקודד. מבחינת קצב המידע, המקודד ProRes RAW זהה למקודד ProRes 422 HQ בעוד ש ProRes RAW HQ זהה למקודד ProRes 4444XQ.
שתי הגרסאות מפיקות תוצאה מעולה של תכני וידאו RAW בנוסף לאיכות המתאפשרת בשל הקצב הגבוה של ProRes RAW HQ. הסיכוי לתופעות של אפקטים הנוצרים בגלל הדחיסה נמוך מאוד במקודד ProRes RAW ונמוך עוד יותר במקודד ProRes RAW HQ. כמו עם המקודדים של משפחת ProRes, קצב המידע של המקודד יחסי לקצב המסגרות (frame) ולכושר ההפרדה. תוכן הווידאו משפיע גם הוא על הקידוד של ProRes RAW בצורה משמעותית יותר מאשר שאר המקודדים במשפחה.

ProRes RAW מבוסס על אותם עקרונות וטכנולוגיה של קודמיו, אך הוא מתייחס למידע הטהור שמופק על ידי השבב יותר מאשר לפיקסלים של התמונה.
ברוב המקודדים הקיימים, כולל ProRes, הטכניקה ידועה כבקרה על הקצב ורמת הדחיסה מושפעת דינמית על מנת להתאים לקצב המידע. פירוש הדבר הוא שבפועל שכמות הדחיסה (ולפיכך האיכות) משתנה בין תמונה לתמונה בהתאם לסוג התוכן. לעומת זאת, מקודדי RAW מיועדים לשמור על איכות קבועה ועל כל הנתונים של כל התמונות. כתוצאה מכך, תמונות עם יותר פרטים או יותר רעש מהשבב מקודדות בקצב גבוה יותר ויוצרות קבצים גדולים יותר. התוצאה היא ש ProRes RAWממוקם מבחינת קצבי התמונה בין ProRes 422 ל- ProRes 422 HQבעוד ש ProRes RAW HQ ממקום בין ProRes 422 HQ ל-ProRes 4444.

קצבי רישום בהתאם לאיכות

כיצד זה עובד?

השוואה בין שיטות הרישום של ProRes לProRes RAW

התהליך של המרת צורת Bayer (סדרה של פליטרים המסדרים את שלושת צבעי היסוד בגריד מרובע) ידוע בשם demosaicing. ליצירת וידאו סטנדרטי demosaicing מבוצעים במצלמה מספר תהליכים שמטרתם ליצור תמונת RGB שניתן לצפות בה ולהקליטה כקובץ וידאו. בזמן צפייה יש צורך בפיענוח של הקובץ על מנת ליצור תמונת RGB שניתנת לעריכה ולצפייה. ה demosaicingוהתהליכים הנוספים מתבצעים בזמן אמת בזמן הצילום ו"נצרבים לתוך הקובץ".
בתהליך להפקת ProRes RAW הקידוד מתבצע ישירות מצורת Bayer. תהליך ה-demosaicing והתהליכים הנוספים מתבצעים בזמן התצוגה על ידי תוכנה.

העדכון לתוכנת העריכה של אפל FCPx יהיה זמין מחר, יום פתיחת תערוכת NAB, ויאפשר עריכה של קובצי ProRes RAW. נכון לזמן ההשקה של המקודד, אדובי, Avid ובפועל כל תוכנת עריכה אחרת אינן תומכות במקודד זה.

קיימים שלושה מצבי עבודה ב-FCPx:

  • שימוש בהמרת log עם לוחות הצבעים הקיימים במצלמה (LUT)
  • שימוש בהמרת log עם לוחות הצבעים מותאמים אישית (LUT)
  • עיבוד צבע ישירות ללא צורך בהמרה של הקבצים

השוואת קידוד בתכנת העריכה FCPx

 

מסמך של אפל על הפורמט החדש – PDF