הסבלנות משתלמת. בחודש אפריל 2008 הודיעה חברת RED על כוונתה ליצר את EPIC(ראה ידיעה באתר AV) – מצלמה מודלורית לצילום באיכות 5k שנועדה להחליף את מצלמה RED הותיקה ואכן,  באפריל 2010 הציגה RED בתערוכת NAB את האב טיפוס של RED. כיום, לאחר יותר משנה, הופסק יצורה של EPIC M (גרסת האב טיפוס) והחלה אספקת  EPIC X. לאורך כל תקופה זו נעשו  לא מעט ניסיונות והפקות עם EPIX M, כשהאחרון שבהם היה הסרט THE HOOBIT שצולם בגרסת תלת מימד עם 48 מצלמות  EPIC. (ראה מאחורי הקלעים של THE HOOBITבאתר AV)


"העבודה על המצלמה והתוכנה הושלמה למעשה כבר לפני יותר משנה והעיכוב נוצר רק בגלל אי יכולתן של ספקיות החומרה השונות, לספק את המכלולים שנדרשו לקבלת האיכויות הגבוהות של RED" מסביר ירון הראל, המנהל הטכני של חברת אוטופיה, שקיבל בשבוע שעבר את שתי המצלמות הראשונות בארץ


Epic נועדה להחליף את RED ONE, שהושקה באפריל 2008 ( ידיעה באתר AV) . במצלמה זו, בנוסף לשידרוג בתוכנה, הושקעה מחשבה רבה במזעור מימדיה, כך שלצלמים יהיה יותר נוח להשתמש בה לצילומי כתף ולצילום  תלת מימד. בשימוש האחרון יש צורך למתקן שתי מצלמות אחת ליד השנייה, וגם לעבוד במרחק רב מהמצלמה. הרעיון שהונח בבסיס היצור של  EPIC היה לבנות מצלמה  מודולארית, כך שניתן יהיה להקטין את ראש המצלמה לעומת שאר היחידות. למעשה רעיון דומה שבא לביטוי גם במצלמת ALEXA M (ראה ידיעה באתר AV).


כל מצלמות RED מקליטות ב-RAW. דהיינו: המידע מומר מהשבב ללא עיבוד נוסף. בפועל מדובר בכמות גדולה של מידע המועבר (1-120 תמונות בשנייה),ובחסכון של כרטיסי עיבוד, שמגדילים את מימדי המצלמה ואת צריכת הזרם שלה. כל זאת, בנוסף לאפשרות לפרק את כל הרכיבים שאינם חייבים להיות בצמוד לחיישן – התגבש למצלמה בגודל של 10x10x14 ס"מ במשקל של 2.72 קילו, שינוי נוסף: החלפת סוג המדיה עליה מקליטים את המידע. בשונה ממצלמות הדור הקודם של REDEpic מקליטה על כונן הבזק (SSD) שמיוצר במיוחד עבורה. כמובן שניתן לחבר מקליטים חיצוניים שמחוברים דרך הממשקים של המצלמה (HDMI או SDI HD).



המצלמה כוללת את הרכיבים הבאים:



  • מתאם לסוללה/מתח

  • יחידת ההקלטה SSD

  • מסך מגע LCD בגודל 5 אינטש

  • יחידת שליטה

  • מתאם וידיות שונות לחיבור אביזרים מתוצרת ARRI

  • ידית הקלטה

  • יחידת האצה לפענוח מהיר של קובצי RAW (RED ROCKET) מיועד לפוסט

"מספר המצלמות בעלות שבב אחד גדל מיום ליום ואני לא מדבר על מצלמות DSLR", אומר ירון הראל "חברת קנון, למשל, נכנסה החודש לראשונה לתחום מצלמות הקלנוע, עם מצלמת C300 (ראה ידיעה באתר AV). אבל עדיין יש לדעתי בידול ברור בין המצלמות, כשההבדל המשמעותי הוא שיטת ההקלטה. ההשקה הראשונה של RED חוללה ממהפכה בתחום העריכה, צילום כל המידע הנקלט על ידי החיישן. אפשרות השליטה על התוצר בפוסט – חוללה שינוי מחשבתי בדרך שבה הפקות יוקרתיות מתנהלות כיום. באתר הצילום קימת פונקציה לחיבור הצילום עם הפוסט. בהפקות יוקרתיות מעוניינים בשליטה מרבית, והפתרון היחיד הוא צילום ב-RAW, קובץ גמיש שנוח לעבודה מבחינת חשיפה וצבע. אפילו פורמט PROres אינו תחרות לפורמטי ה-RAW. חשוב גם לזכור ש-RAW מאפשר  צילום גמיש יותר, , זאת, משום שניתן לשנות את  הכיוונונים הסופיים של התמונה בשלב של הפוסט.


"להערכתי EPIC  תתמקם בין F3 של סוני ל- alexa של ARRI.  ה-alexaבשילוב הקלטה ARRIRAW היא המצלמה הטובה ביותר ולמעשה היא מצלמת פילם כל דבר. חשוב גם לזכור את המחיר. מצלמה עם כל האביזרים תעלה בסביבות 60-70 אלף דולר, סכום שדומה למחירה של alexa בגרסה הבסיסית…"


לדברי איוויטבצ'יהבעלים של אוטופיה, המצלמה "מיועדת  לשוק צילום הדרמות באיכות גבוהה, לקליפים, לסרטי קולנוע ועוד, והיא אינה זהה תשובה למצלמות בסגנון F3 של סוני, או למצלמות של פנסוניק…"בימים אלה עוסקים באוטופיה בהתאמת של כל האביזרים של alexa ל-EPIC , כך שהמשתמש  יוכל להחליף בין מצלמות alexa ו-EPIC ללא צורך בהחלפת כל הסט. קיבלנו כבר שתי מצלמות, השלישית בדרך ואני מאמין שהן יתנו מענה לשוק הישראלי…"


מפרט המצלמה



  • שבב: MYSTERIUM-X

  • איכות שבב: 5k

  • קצב צילום באיכות


    • 5k – 1-100 תמונות בשנייה

    • 4k – 1-125 תמונות בשנייה

    • Quad HD – 1-120 תמונות בשנייה

    • 3k – 1-160 תמונות לשנייה

    • 2k – 1-250 תמונות לשנייה

    • 1080p – 1-60 תמונות בשניה

  • שיפור תחום דינמי, הפחתה ברעש

  • אפשרות הקלטת מיקטעים (Time Lapse)

  • REDCODE 250

  • רגישות לאור: 200-8000 ISO

  • אפשרות עידכון של כל חלק במצלמה בנפרד

  • אפשרות כיול משטח השבב בחמש נקודות

  • אפשרות הקלטה על סוגים שונים של מדיה (Compact Flash, SSD (1.8 אינץ), כונני RED (ram/drives)

  • שליטה אלחוטית

  • מסך מגע LCD

  • תאימות לעינית: Bomb-EVF, RED-EVF ו-RED-LCD

  • מספר כפתורים הניתנים לתכנות על ידי המשתמש

  • אפשרות שליטה על פוקוס וצמצם אלקטרוני בעדשות RED, קנון וניקון

  • אפשרות עקיבת פוקוס (עם עדשות אלקטרוניות)

  • אפשרות למידע על העדשה בLDX וiDATA

  • אפשרות החלפה של מתח בזמן אמת

  • תצוגת LUT ביציאות המוניטור

  • תצוגה של תפריטים וסמנים היציאות של המוניטור

  • אפשרות סינכרון אמיתי של הצמצם (כניסות ויציאות)

  • יציאת בקרה באיכות: 720/1080 ו2k

  • תמיכה ברשת גיגה ביט וממשק אלחוטי 802.11

  • חיישן תנועה שלושה צירים

  • יחידת GPS  מובנת

  • הרחבה של המידע המצורף Metadata

  • כניסות AES Digital Audio, ממשק בודד או כפול HD SDI

  • תמיכה באבזירים של: RED, Arri 19mm, Studio 15mm, 15mm Lite, Panavision ו-NATO

  • גודל: 10.16×10.16×13.97 ס"מ

  • משקל: 2.72 קילו

  • מחיר ערכה 3: 58,000 דולר, כולל גוף, LCD, עינית, סוללות, SSD, מטען חיצוני, בקר