צוות של 150 איש מפעילים 24/7, כ-50 מצלמות, מאות מיקרופונים ב2 ערוצי שידור בזמן אמיתי ועוד 2 מקורות מוקלטים.


 


אין ספק כי האח הגדול הוא משימה מאד מורכבת מבחינה טכנית ותפעולית על מאחורי הקלעים פנינו לאלון קפלן, מנהל טכני ,שידורי חוץ ומנהל הרכש ההנדסי של שידורי קשת, על מאחורי המראות של ה"אח הגדול"


 


העונה הראשונה


"כדי שנוכל להבין את תהליך ההפקה של תוכנית הריאליטי "האח הגדול", כדאי שנתחיל בעונה הראשונה שהחלה בחודש אוגוסט 2008. בתחילת חודש מרץ 2008 העבירה אלינו "קופרמן הפקות" מ"אנדמול" החברה ההולנדית שפיתחה את הרעיון לתוכנית "האח הגדול", את ה"Bible" ,אשר הינו האורים ותומים של התוכנית, החל מרמת התכנים, הכללים ועד הרמה הטכנית, לקריאה ראשונית, כעיקרון רצו בקשת שאנו מחלקת הנדסה של קשת, נתמוך בצד הטכני מהתחלה ועד הסוף, אולם לאור העובדה כי לוח הזמנים היה קצר לאור העובדה שבפתח גמר כוכב נולד והפקות נוספות אחרות וכן כי באותה תקופה יצאתי להשתתף כישראלי הראשון, אחד מ-32 המהנדסים שתכננו והפעילו את חדר השידור המרכזי באולימפיאדה בביג'ין ושידר לכל העולם, הוחלט שההקמה הטכנית של התוכנית תהיה באחריותה של קופרמן הפקות, באמצעות קבלן חיצוני  KVS.


למרות לוחות הזמנים הצפופים לב פייסחיס,המהנדס הראשי של קשת ואנוכי הצענו תכנון ראשוני לפיו נבנה מפרט בסיסי בהתאם ל"בייבל" שהועבר לKVS בהתאם לתכנון ולצרכים שהוגדרו.


 


הציוד – רוכשים או שוכרים


לא היה לנו ספק שלשכור את הציוד לא יהיה כדאי וקשת החליטה על רכישת רוב הציוד. 


רשימות הציוד, שהכין הקבלן החיצוני KVS נמסרו ביחד עם התכנון לאישור הנדסי, אולם כשהתקבל, החלטנו להעלות את איכות הציוד לרמה שונה לחלוטין מהנדרשת ב"בייבל". החלפנו את המצלמות למצלמות איכותיות יותר הוספנו ושינינו את "הדבקים" כך יכולנו להיות בטוחים שהציוד יהיה בעל ערך גם בעוד מספר שנים. מצלמות נשלטות של חברת Sony מדגם 30צלם: אלדד רפאלי0-BRC בתקשורת SDI נבחרו וכן מספר מצלמות באיכות HD מדגם 700BRC אליהן הוצמדו עדשות רחבות איכותיות של Zeiss ,לחלק מהמצלמות נרכש מארז מוגן מזג אוויר על מנת שנוכל להתקין אותם בתנאי מזג אוויר שונים בחצר/בריכה.


כדי לשמר את האיכות הגבוהה הוחלט כי הטכנולוגיה המרכזית, הצילום והעברת המידע מהמצלמות יהיה ספרתי ((SDI וללא קלטות ((Tapeless, כל ערוצי ה- SDI יחוברו למטריצה גדולה של Quartz Evertz. כל החומר יידגם לשרת Avid Unity המאפשר עבודה מיידת על החומר המוקלט, לעריכה ולשידור.


 


הלכה למעשה


קפלן מספר "המצלמות באמצעות מתקנים מיוחדים שיוצרו עבורנו הותקנו בגבהים שנקבעו ב"בייבל".


כל המצלמות הנשלטות הנמצאות בבית אינם מוסתרות והמשתתפים ב"אח הגדול" רואים את המצלמות הללו, למעט חמש מצלמות שידור נוספות מסוג DXC-55, גם הן של חברת Sony, הכוללות עדשות של פוג'ינון, הנמצאות בטבעת החיצונית של הבית, אזור הטבעת הינו חשוך לחלוטין ולא ניתן לראות כלום. הצלמים מחובריצלם: אלדד רפאלים כל העת לאוזניות ומתבוננים רק דרך המשגוח של המצלמה אשר נעות כל העת סביב הבית ומצלמות דרך המראות של הבית את הדיירים. המצלמות מחוברות בתקשורת טריאקס ומזינות את המערכת בתמונות באיכות גבוהה,ראש של חברת Vinten מוסע על גבי מסילה מיוחדת שנבנתה עבורנו וגלגלי סיליקון שגם נבנו והותאמו לצרכינו מהווים יחדיו "מגש נע" בגובה המראות/חלונות שמהן רואים את הבית. בפועל יש כ-50 מצלמות, בניהן מספר מצלמות אצבע מוסתרות שלא ניתן להעלות אותן לשידור (כולל מצלמה בשירותים שנותקה באח הגדול VIP, או מצלמה בסוויטה) שייעודם למנוע התאבדויות וכדומה."


 


"מלאכת הניתוב אינה פשוטה מאחר שיש חומרים שאנו רוצים להציג בקשת, ערוץ 2, ההחלטות צריכות להתבצע במהירות ולא להראות כחיתוך של אירוע בהתהוות הדבר מחמיר עוד יותר כאשר קיימות משימות.


המערכת מאד מורכבת לשליטה ועל מנת לאפשר מהירות עבודה תוך שמירה על עקביות השידור אנו חייבים לעבוד בריכוז מלא וחשוב להבין שיש לתת מענה לכמות גדולה של מידע הכולל בנוסף למידע וידאו וסאונד גם אינטרקום, נורת חיווי מה באוויר ועוד" אומר שי בן-סעדון, המפיק בפועל של התכנית.


 


TAPLESS– הכל ללא קלטות



אלון מסביר ש"כאשר קרא את ה"בייבל" של התוכנית "האח הגדול", החזון שלו היה לעבוד ללא קלטות, דהיינו ההקלטה תתבצע על גבי שרתים, והחומר יעבור לPOST במיידי. חשוב לציין כי שיטת עבודה זו לא הייתה ב"בייבל" ולא בוצעה באופן זה באף ארץ אחרת בעולם. לאור עובדה זו, "יצרנו תהליך עבודה שמתחיל מהמצלמות הנשלטות, עובר למקודדים המבצעים קידוד של המידע ל Unity Avid ונערך על גביAvid Media Composer שנרכשו עבור פרויקט מחברת דראקו, השרת מקליט ארבעה ערוצים במשך 24 שעות 7 ימים בשבוע אומר אלון קפלן ומוסיף: מרגע שמידע מוקלט על גבי השרת ניתן לבצע עריכה של כל אחד מארבעת הערוצים, על אף המורכבות של שידורים חיים המשודרים לאורך זמן, לא מדובר באותו שידור חי לו אנו רגילים, המוקצב בזמן והמשודר ומסתיים לאחר כמה שעות אלא בהפקה בשידור חי עם עשרות מקורות לניתוב 24 שעות ביממה.


בזמן שידור העונה הראשונה שנמשכה כשלושה חודשים, בנוסף לשידורים באתר Mako ולערוצי הטלוויזיה (ערוץ 20 בכבלים ובלוויין) לא נשאר זמן לתיקונים או שדרוגים טכניים  ולכן כל העבודה נעשתה בזמן אמת" קיימים לא מעט פטנטים שמטרתם לאפשר הפקה מסוג זה ולהפיק ארבעה ערוצים בשידור חי, חלקם ידועים ואת רובם פיתחנו במחלקת ההנדסה של קשת.


צריך להבין שיש לנו 150 אנשים שעובדים עבור ארבעת הערוצים, ולכל ערוץ במאי, נתב, מספר סיפור, אנשי קול ועוד. בחדר הניתוב ישנם שמונה אנשים במשך 24 שעות 7 ימים.


קיימת הרבה מאד מחשבה מאחורי הפרויקט הזה ונאלצנו להתאים את עצמנו לשיטת התפעול שהתמסדה מהניסיון של התוכנית "האח הגדול" בארצות אחרות, אבל מצד שני לא רצינו לשכוח את החזון שלנו לשמור על איכות גבוהה ומקוריות."


 


האח הגדול שומע הכל – הסאונד


"בתחום הסאונד המצב מורכב לא פחות. לכל משתתף יש מיקרופון דש ויחידת שידור. המיקרופונים של חברת אודיו טכניקה ויחד עם חברת אוטופיה נבנו חגורות מיוחדות שנועדו לחבר את המשדר ואת הסוללה. הסוללה מספיקה לכ-12 שעות לכל משתתף (עיצוב בית המיקרופון כמפתח מכסף, תוכנן בקפידה כך שאיכות הסאונד לא תרד) ובחיי היום יום בבית קיים נוהל בו אנו מודיעים למשתתף מתי צריך להחליף את הסוללות או אם יש בעיה במיקרופון שלו ובאחריותו לטעון את הסוללה כשצריך"


לצורך ההפקה נרכשו ארבעה מערבלים דיגיטאליים לחלוטין של Yamaha המאפשרים להגדיר מראש קבוצות של מקומות ולבצע מעבר בין הגדרה אחת לשנייה בלחיצת כפתור. אנו עובדים בשכבות בגלל ריבוי המקורות, שכן אחרת לא ניתן להשתלט על כמות המקורות, המיקרופונים המושתלים ברחבי הבית מגיעים גם הם לחדר הקול וכך יש כיסוי מלא כך שניתן לשמוע כל מה שקורה בבית.


בתחום זה פיתחה מח' הנדסה של קשת לעונת הVIP, קופסת שליטה המסוגלת לנתב את קול האח הגדול לכל חלק בבית בנפרד וכן לשלוח מוסיקה בנפרד כשרוצים להשמיע סאונד כגון מוסיקת השכמה או כל מוסיקה אחרת הדבר יהיה ממוקד ככל האפשר.


 


האח הגדול כותב הכל


אחד הדברים המעניינים היא תוכנה שנכתבה במקור בגרמניה והוסבה לעברית, המיועדת לעזור להפקה לערוך את התקצירים. כל העת 24/7 שתי קצרניות מקלידות כל מילה שנאמרת בבית "האח הגדול", והמידע נרשם בשרת, העורך יכול לחפש מילה ובלחיצת כפתור להגיע לקטע הוידיאו הנדרש.


העורך מקבל תקציר של מה שקרה באותו יום בבית "האח הגדול" והוא בונה סיפור מסביב לאירוע מסוים.


 


Mako וערוץ 20


אחד מארבעת הערוצים המוקלטים יצא לערוץ 20 של הכבלים בעונה הראשונה וללוויין בעונה השנייה, כמו כן הצופים כל העת יכולים להיכנס לאתר Mako ולצפות בארבעה ערוצי שידור נפרדים, בעונה הנכחית שידרגה מח' הנדסה של קשת את השידורים לאתר ואיפשרה  2 מצלמות ומסך מפוצל בנוסף לשידורי ה PGM הזהים למשודר בערוץ 20 יכולים, כך התאפשרה חשיפה 24/7 גם באינטרנט וגם בכבלים ובלווין בנוסף למשודר בימי השידור של קשת בערוץ 2.


קפלן מספר "על מנת למנוע שידורים לא נאותים קיים צנזור שיכול לצנזר את השידור לערוצים ולאינטרנט בפעול השידור משודר לערוצים ולאינטרנט ללא כל עיקוב השליטה על אפשרות הניתוק של השידור פותח על ידי מחלקת ההנדסה".


הערוצים יוצאים ממספר יציאות שונות על מנת לאפשר גיבוי מלא, כולל מערך לוויינים ומערך אופטי שלא מבייש אף תחנות שידור בעולם. יש לנו יכולת גיבוי שלא קיימת בדרך כלל בחברות בארץ ותמיד יהיה לנו גיבוי.


גם בעונה הראשונה נלקחו בחשבון כל מיני בעיות ואילו בעונה הנוכחית, המערך ההנדסי ביצע גיבוי על גיבוי ולשמחתי אף אחד בקשת לא פנה אלינו בדרישה לחסוך …"


 


ההכנות לעונת ה- VIP


צלם: אלדד רפאליבסיום העונה הראשונה ישבו אנשי ההפקה וערכו תחקיר כמו במלחמה. חברת קופרמן הפקות הכינה דו"ח כשלים ואירועים והעבירה אלינו את ההערות, מרגע סיום העונה היה ברור שמחלקת הנדסה של קשת תיקח אחריות על הבית, לצערנו לא נערך תיעוד טכני ברמה מספיקה כדי שנוכל להמשיך משם ולכן נאלצנו לעבוד ימים כלילות בזיהוי הכבילה והתשתית הקיימת ושדרוגה לרמה הנדסית אחרת. על כן העונה השנייה הייתה שונה לחלוטין מבחינתנו.


"ראשית, לקחתנו על עצמנו את כל הצד ההנדסי" אומר אלון "הוספנו ושיפרנו תשתיות וכבילה כמו גם ציוד וידאו ואודיו, הפכנו את מרכז הבקרה ולמעשה את בית "האח הגדול" למקום שונה לגמרי מבחינה הנדסית."


הצוות ההנדסי של קשת ולב פייסחיס בראשם תכנן את השדרוג, אחד הטכנאים, יניב צור הועבר לנווה אילן והיה הטכנאי האחראי של הבית, כל טכנאי במחלקת ההנדסה נתן יד לפי ההתמחות שלו. "למעשה עברנו למצב של מלחמה, לא ראינו את הבית לתקופה של חודשיים. קבלנו את הבית של "האח הגדול" בחודש ינואר והיינו צריכים תוך חודשיים להתארגן על ציודים ולהתקין את הציוד החדש. כל חברה עימה היינו במגע אמרה לנו שהתהליך ייקח הרבה יותר זמן ולא ניתן לביצוע, אבל בסופו של דבר עשינו זאת!" קפלן מציין בסיפוק ומוסיף: "השאיפה שלנו הייתה לסיים ולהביא את חדר הבקרה, חדר המכשירים והבית כולו למצב נטול תקלות ועם אפשרויות רחבות להוספה, בתחום הוידיאו כל מערך הפוסט הוזן לתוך המטריצה, כך שבזמן שידור חי הוידיאו שנערך בבית "האח הגדול" מועבר באמצעות כבילת סיבים שרכשנו או הועבר למרכז הורדות אחד!   


 


ראיית לילה


תחום ראיית הלילה עד לאחרונה נשען על טכנולוגיית אבטחה, קשת וקופרמן ראו כשל באיכות התמונה שצולמה בעונה הראשונה בכך שאין טיפול ראיית לילה בחדרי השינה בחושך מוחלט ולכן בהסקת המסקנות נתבקשה מחלקת הנדסה למצוא פיתרון.


"בתחילה פניתי לספקים שונים בתחום התאורה", מספר אלון, "בינהם לסוני אירופה באמצעות AVcom כדי שיציעו פיתרון לראיית הלילה באיכות טובה ממה שידוע לנו קיימת בשוק הישראלי, המטרה הייתה להגיע למצב שבלחיצת כפתור נוכל לעבור מצילום יום לצילום לילה כמו התקנת פילטר. ערכתי מספר ניסיונות עם מצלמות ופנסים מסוגים שונים, הבדיקות נערכו עד יומיים לפני עליית עונת הVIP לאוויר, לבסוף מצאתי יחד עם "אוטופיה" מצלמות ופנסי Infra Red Indoor, באיכות מעולה אשר יספקו טווח אור אינפרא-רד מספיק כדי לכסות את חדרי השינה וכן מצלמות יום ולילה איכותיות, בנינו מערך צילום עם מצלמות לראיית לילה שלא נראו בארץ עד כה. המצלמות נשלטות מרחוק, כמו שאר מצלמות הבית ויכולות לעבוד באור יום וכן בחושך מוחלט. איכות התמונה המופקת מהמצלמות מעולה והתמונה בשחור לבן (לא ירוקה ולא negative) נקייה וברורה ללא רעשים וללא בעיות של פוקוס. האפשרות והיכולת לענות לצרכי ההפקה במיוחד בתחום שאינו מוכר בתעשיית השידור ולקבל תוצאה איכותית מאוד, הינה מאוד ייחודית למחלקת ההנדסה של קשת ואני גאה להיות חלק מהמחלקה הזאת".


 


שדרוג תשתיות


חשוב להבין כי בזמן שהתוכנית אינה משודרת בערוץ 2, המשתתפים בתוכנית המציאות נמצאים ב"בית האח הגדול"  ומקבלים משימות תפעול , מבחינה טכנית הדבר שונה לחלוטין מתפעול השידור חי ומצריך היערכות שונה. המחלקה הטכנית שתומכת בפרויקט נמצאת בפועל באתר על מנת לענות לדרישות של ההפקה ולתת פתרונות לא סטנדרטים. "אחד הדברים החשובים היה שהוספנו נקודות חיבור בכל הבית, כולל מקומות שאני לא יודע אם נשתמש אי פעם, אבל הרעיון היה שלהפקה לא יהיו כל מגבלות טכניות. יש להבין כי אנו לא רק צריכים לצלם ולשמוע את המתרחש בבית "האח הגדול", אלא אנו צריכים גם להזין את המערכת. לדוגמא קיימים מסכי פלזמה כמעט בכל מקום ואנו יכולים כיום להעביר תמונה לכל מסך בנפרד גם תשתית החשמל שודרגה כך שאם נזדקק לנק' או לשליחת מצלמה או Feed מהרינג ,הדבר יתבצע במיידי וללא צורך בהיערכות מיוחדת נוספת" מספר אלון. "בתחום הקול, ניתן דגש על איכות הקול והתפעול שלו, שכרנו איש קול מנוסה, אורך לוי, שתרם רבות מניסיונו ושהיה שותף גם בעונה הראשונה וגם כעת לתפעול של חדר הסאונד הוספנו מיקרופונים במקומות מוסלקים נוספים ומערכת הסאונד הופרדה ממערכת האינטרקום. על מנת להיענות לדרישת ההפקה נבנתה, ע"י מח' הנדסה, מערכת מיוחדת, המאפשרת כריזה וניגון מוסיקה לכל חלק בבית בנפרד."


 


להצלחה שותפים רבים


"המחמאה הגדולה ביותר" ,מספר קפלן "היא שחברת ההפקה ההולנדית הופתעה מהרמה ההנדסית שלנו, לדעתי אנחנו התחנה היחידה בארץ שמסוגלת להרים פרויקט בסדר גודל כזה בארץ, באיכות הזו עם כח אדם הקיים, באמצעים קיימים ובמגבלות הזמן שניתן, כולל פיתוח מוצרים שפותחו במיוחד לבית "האח הגדול"


אני חייב לציין את חברת אוטופיה ו- AVCOM שאנשיה "נשכבו על הגדר עבורנו" ולכל מה שביקשנו זכינו להיענות מהירה ומכובדת ביותר כמו כן ברצוני לציין לטובה את אולפני ג"ג ואנשי ההנדסה שנתנו מעצמם ועשו מעל ומעבר לעזור לנו להרים את ההפקה המורכבת הזו."


 


אלון קפלן ומחלקת ההנדסה בקשת החלו לעבוד לאחרונה על פרוייקט חדש, ערוץ 24 החדש, עבורו נבנה בימים אלה אולפן שקוף בנמל ת"א, שישדר 24 שעות 7 ימים בשבוע לאורך 24 ימים ואף יותר, ברצף. לצורך כך מוקמת תשתית מיוחדת בהיקף שלא נראה כמותו עדיין בארץ.


 


עונת הVIP מסתיימת ביום שלישי ה-31-3-09 כשאחרון דיירי הVIP בבית יצא ממנו למציאות שונה, עונת האח הגדול VIP גרפה לאורך העונה האחרונה כ32 אחוזי רייטינג בממוצע לתכנית רגילה (לא ספיישל או גמר) והינה תכנית הריאליטי המצליחה בישראל.