אליפות ה'יורו מתחת לגיל 21' בכדורגל – תתקיים השנה בירושלים בין התאריכים 03.06.2013 – 18.06.2013. זהו יום חג מרגש לכל חובבי הכדורגל – אבל לא פחות לדניאל לנקרי, הבעלים של מזמור הפקות, החברה שתצלם את אירועי האליפות.


 


מספר לנקרי: "לאחר שחברת צ'רלטון קיבלה את הפקת האליפות, סגרו איתנו צילום  15 המשחקים", מספר דניאל לנקרי, הבעלים של מזמור הפקות. "מדובר בסוג שונה לגמרי ממה שאנו רגילים משום שכאן מדובר ברמת דיוק גבוהה ובכך שאנו משדרים לא עבור לקוח אחד כמו שבדרך כלל, כשהמפיק קובע את מה שהלקוח רוצה לראות – אלא לכל תחנות השידור בעולם שרכשו זיכיון לשדרו.


 


"UEFA בנתה לצורך כך את מה שמכונה "התנ"ך" של ההפקה, שבו פורטו מספר המצלמות, זוויות הצילום, ולוחות זמנים מאד מדוייקים, כדי שכל מי שרכש זכיון שידור – ידע במדויק מה הוא מקבל. המשחקים משודרים כמובן ב-HD, ומשום שלעתים מתנהלים שני משחקים במקביל – הפעלנו שתי ניידות מתוך ה-4 שברשותנו. הניידת הראשונה מבוססת על 10 מצלמות היטצ'י SK-HD1000 בתוספת שתי מצלמות SK-HD1500 להילוך איטי שמחיר כל אחת מהן כ-100,000 יורו. לפי דרישת UEFA יש צורך במצלמת אחת של הילוך איטי בכל אחד מהמשחקים בשלב הבתים, ו-2 מצלמות בכל משחק בשלבי חצאי הגמר והגמר.


"הודות ליחסים הטובים בינינו לבין היטצ'י קיבלנו מהם ללא תמורה את ארבעת מצלמות ההילוך האיטי, ומהנדס של היטצ'י מלווה אותנו. בפועל נעשה שימוש בשני מצלמות ההילוך האיטי בכל משחק כבר מהמשחק הראשון.


"הניידת השנייה מבוססת על מצלמת סוני HDC300 – יש שמונה כאלה – שתי מצלמות SK1000HD של היטצ'י ושתי מצלמות הילוך איטי SK1500. בנוסף ל-12 המצלמות העמדנו מצלמות קטנות מאחורי השערים, והן משדרות תמונה מדהימה ב-900 קווי טלוויזיה.


"בניידת יושבים שני אנשי CCU כשכל אחד מטפל בשש מצלמות בלבד. זאת לעומת הסידור המקובל לפיו אדם אחד מטפל בכל המצלמות הרגילות שלושה מפעילים מטפלים בהילוכים החוזרים.


" בארץ מצלמים היום כיום משחקי ספורט ב-6-7 מצלמות, למעט הערוץ הראשון שמצלם ב-11 מצלמות. אנחנו מצלמים ב-13 מצלמות, מתוכן שתי מצלמות הילוך איטי – וזו קפיצת מדרגה משמעותית. על מנת לאפשר גמישות מקסימאלית לצלמים – רכשנו כיסא טלוויזיה חדיש של חברת ORBITER הגרמנית שבהן ניתן לצלם בישיבה ולצודד את המצלמה ב-360 מעלות ללא בעיות כבלים. כמו כן רכשנו 4 עדשות באורך מוקד 70x ו-55x.


"בניידות ישנן מערכות PlayMaker של ORAD, שרתיי HD יעודיים להפקות ספורט בזמן אמת. בכל ניידת 12 ערוצים ולאור הדרישה לצילום בהילוך איטי – החברה ספקה לנו עוד שלוש מערכות. מאחר שההילוך האיטי מתבצע בקצב של 150 תמונות בשנייה, היינו זקוקים לשלושה ערוצים לכל מצלמת SK1500. כל מצלמה מוקלטת על השרתים ומידע נשמר ל24-48 שעות.


"כמובן שהמשחק מוקלט ב-HD ובשתי גרסאות. הראשונה נקייה, ללא גרפיקה, והשניה המשודרת. הווידיאו מוקלט על גבי מכשיר HD CAM וכמובן מוקלט גם גיבוי. רכשנו גם 24 מיקרופונים מסוג גאן מייק מדגם AT8015 נוספים של Audio Technica, שמיועדים להקלטת הסאונד ממסביב למגרש.


 


"לפי החוקים שב'תנ"ך',הניידת חייבת להיות מוכנה ארבע שעות לפני תחילת המשחק. כשעתיים לפני תחילת המשחק מתחילים לתעד את השחקנים שהמגיעים למגרשים. התיעוד כולל צילום של השחקנים יורדים מהאוטובוסים, צילום בחדרי ההלבשה, עליה למגרש, צילום בחימום ועוד. לאחר כשעה מעלים את כל חומרי הגלם ללווין של ה-EBU באמצעות ניידת לווינית. תחנות השידור ישתמשו בהם בלפני המשחק.


"באותו זמן אנו גם נענים לבקשות של תחנות שידור שמעוניינות להתרכז בשחקנים מסויימים. לדוגמא: המשחק של נבחרת נורבגיה שנצחה את נבחרת אנגליה הגיעו שחקנים מהנבחרת הבוגרת, שעדיין רשאים לשחק בשתי הנבחרות. הייתה בקשה של השדרים מנורבגיה שנצלם אותם הרבה, כך שיוכלו להרחיב את הדיבור עליהם. .


”בזמן המשחק אנו משדרים הילוכים חוזרים במגוון גדול יותר של זוויות ויכולות טכניות. לאורך כל המשחק מישהו מנהל נקודות חיתוך לפי בסיס זמן (TC) לצורך התקצירים שישודרו במחצית. למעשה אנו מפיקים שלושה תקצירים: הראשון הוא של המחצית באורך של 10 דקות. השני הוא ריכוז של הגולים ושל העברות של הכדור מרשימות. השלישי יכלול את הכרטיסים הצהובים, האדומים, החילופים ואירועים חשובים במחצית. במכשירי הPLAYMAKER של חברת אורעד המשמשים להילוכים החזורים קיימת יכולת שיתוף קבצים המאפשרת העברת קבצים וזוויות בין המכשירים, דבר שמאפשר לרכז את כל הזוויות לתקצירים הדרושים.


 


"הצוותים, כולל הבמאים והמפיק – הם של חברת צ'ארלטון. כל אנשי הצוות, הצלמים, המקליטים, אנשי הבקרה, אנשי סאונד, נתבים וצוות ההקמה – הם של מזמור הפקות. בנוסף יש בניידת נציגות  של UEFA".


 


הפרוייקט השני שנמסר למזמור הפקות הוא מרוץ פורמולה 1 שיערך בירושלים ב-13-14 ביוני. על מנת לכסות את כל המסלול  יתמקמו 14 מצלמות כבל טרייקס ומצלמות הילוך האיטי שיחוברו בסיבים אופטיים לניידות. הניידת המובילה תהיה בגן הפעמון והניידת המשנית תמוקם באיזור חניון קרתא. הניידות יחברו ב-4 סיבים אופטיים של בזק. שני סיבים בין הניידת המשנית לניידת הראשית, סיב נוסף חזרה של הפרוגרם לניידת המשנית והסיב הרביעי מיועד לערוץ הספורט.


למרבה הצער בתוך כלי הרכב לא ימוקמו מצלמות, משום שהן יחודיות של פורמולה ומאחר ומדובר במרוץ לא תחרותי, הן לא יובאו עם כלי הרכב.