מסביר רמי דניאל סמנכ"ל הנדסה וטכנולוגיות: "הניידת הקודמת הייתה מבוססת טכנולוגיית מיקרו גל אנלוגי – דבר שחייב קשר עין בינה לבין יחידת הקליטה שעל גג מגדלי עזריאלי בתל אביב. משם היה קשר סיב אופטי למערכת החדשות של אולפני הבירה בשדרות ההשכלה. עם התרוממות בתי הקומות בסביבה, הלך ונחסם קו הראיה. במקומות אחרים הפעלנו יחידת קליטה ניידת שהייתה מתמקמת ליד הסיב אופטי, שבו העברנו  את המידע ישירות לאולפן. בקיצור – היה מדובר בניידת כבדה ומסורבלת שלא לכל מקום אפשר היה להנגיש אותה.


"הניידת הקודמת גם היתה מבוססת על קלטות DV, בטה ומסכי CRT. כך שבפועל היינו משתמשים בה רק כשלא הייתה לנו ברירה. רוב הזמן היינו שוכרים ניידות לווייניות מחברות כמו סאטלינק או RRSET.


"לפני כשנה, לאחר שהעברנו את האולפן בנווה אילן לפורמט דיגיטלי, מבוסס שרתים וללא קלטות (ראה כתבה באתר AV) – היה ברור לנו שלא נוכל להמשיך להשתמש בניידת הישנה והחלטנו לרכוש חדשה. הבעיה כמו תמיד הייתה תקציב. בהפעלת ניידת כמו שהיתה לנו  מדובר בעלויות לא קטנות. אגרת תדרים למיקרו גל ממדינת ישראל עולה 250,000 שקל לשנה. אחר כך היתה עלות מפעילי יחידת הקליטה. תשלום חודשי לסיב האופטי, ביטוח, תחזוקה ועוד. כל אלה לא קיימים בניידת החדשה.


"לכן פנינו במכרז לשלוש חברות הלוויינים שפועלות בארץ – סאטלינק, RRSET וקונטקט – ותארנו את כל מה שאנחנו רוצים, כולל ניצול הכלים של הניידת הקודמת שעדיין שמישים. בפועל היו אלו רק שתי המצלמות  BVP-950 וE-10 של סוני שמבוססות על תקשורת טרייקס, כל אביזרי CCU, גלגלי כבלי טרייקס חשמלאים ועוד. לאחר משא ומתן נבחרה חברת סאטלינק. הסידור הכספי: אנו נשלם על שכירתה במשך 5 שנים ואחר כך היא תעבור לבעלותנו.


"לקשר עם סאטלינק יש עבורנו ערך מוסף. הידע שלנו בתחום הלוויינים הוא מצומצם, בעוד סאטלינק חיה את התחום הזה. יש לה מערכות שידור וקליטה, חדרי שידור לוויינים וכן ידע רב בקידוד לוויני. אנשי סאטלינק דויד הוכנר המנכ"ל, דורן רביבי סמנכ"ל תפעול, בני בן שלוש, שרון שדה, ושבי מאיו – עבדו איתנו יד ביד ומה שקיבלנו זו ניידת לתפארת.


"הודות לעבודה המשותפת עם אורי שלוש המשנה למנכ"ל מנהל פרויקטים ורכש דני דגן, היעוץ המשפטי של דיקלה, מפקד הניידת אוהד יתח – קיבלנו מוצר מוגמר מושלם. אמנם הפרוייקט נמנך כשנה, אבל זה הבגלל העיקובים שהיו בשל באירועים כמו צוק איתן, או סופת השלגים. פשוט נאלצנו להפסיק לעבוד על תכנון וביצוע הניידת. עכשיו הניידת מוכנה לכל הדרישות של כל פונקציונר בערוץ 2 – כמו המפיק הראשי גוסטבו קולינסקי ומפיק השטח עודד בינו, שיודעים בדיוק מה הם צריכים.


"משימת החיווט הניידת והתקנתה הועברה לחברת VIT. איגדור גולה ועמוס סירוטה עשו עבודה ללא פשרות. כאשר, למשל,  התברר שהמסד שהותקן גדול יותר מהציוד שהוא מכיל וניתן לקצר את המסדים כדי ליצור חלל עבודה גדול יותר – הם פרקו את המסדים והתקינו אותם מבראשית. חברת 'ב. רימון' – שבדרך כלל מספקת פתרונות טכנולוגיים ולוגיסטיים לכוחות הביטחון ולשוק המוסדי, נכנסה כאן לראשונה לתחום ניידות השידור. מנכ"ל החברה, בני רימון, לקח את המשימה כפרויקט אישי.


"למשל: התורן הקודם היה באורך של 12 מטר. הוא היה גבוה וכבד וכלל בתוכו את יחידת איסוף כבל הווידיאו. החבר'ה מצאו פתרון: הם יצרו אקורדיון מחוץ לתורן וסלסלה שמקפלת את הכבל בניידת כך שלא היה עוד צורך בתורן הכבד. כדי לחסוך מקום הם גם פרקו את המזגן לשנים – בחלק העליון והתחתון של הניידת. הם פיתחו פתרון זול לייצוב חשמלי של הניידת כדי שהצלחת לא תרעד. עוד פיתחו התקן לסיבוב כסא הנהג וזה שלידו – כדי ליצור עוד מרחב עבודה.  


"התוצאה: קיבלנו ניידת שידור SD המוכנה לפורמט HD ומותאמת בדיוק לדרישות הערוץ.  עכשיו אנחנו יכולים  לשדר שני ערוצים: השידור עצמו, ובמקביל חומרים נוספים לאולפן. הניידת מבוססת על שלוש מצלמות: 2 מצלמות טרייאקס BVP-950, E-10 ומצלמת תורן מדגם BRC-Z330 – 270 מעלות זום אופטי 18x – שנשלטת מתוך הניידת. דבר זה מאפשר לנו להעביר תמונה מייד עם הגעת הניידת לשטח.


הניידת החדשה כבר מוכנה להתקנה של עד 5 מצלמות שכוללות מצלמת טרייקס נוספת וכניסות לעוד אחת  דרך WALL BOX. שולחן הניתוב שנבחר, HD/SD, מסוגל לנתב עד 12 ערוצים של FOR-A מדגם HVS-300HS, מערבל קול של Yamaha מדגם LS9-16, 32 ערוצים מונו ו4 ערוצי סטריאו. ההקלטה בניידת מבוססת על מקליט AJA KI PRO, צלחת הצדפה בקוטר 1.2 מטר היא של חברת ADVENT. המקודדים בניידת הם Encoder MPEG2/4 SD 4:2:0  ו- DVB-S2 8QPSKשל Tandberg.


מבחינת גבוי: יש לניידת גנראטור שמספק עבודה של יום וחצי, מערכות UPS לחצי שעה עבודה מלאה. כדי  להתאים את הניידת לצרכים של הערוץ נוספו חיבור לפורמט P2 של פנסוניק – הפורמט שחברת החדשות משתמשת בו – וכן תמיכה מלאה בערוצי LIVEU, המערכות החדשות שתומכות בדור הרביעי. יש תמיכה בתקשרות IP חיצונית ואלחוטית ותמיכה בכל סוגי הקבצים שניתן לקבל – כולל אפשרות המרה של כולם.


"באמצעות יחידת WALLBOX ניתן להפוך את הניידת ליחידת הפקה לא קטנה, כולל תמיכה ביציאות מוניטורים, מערכות אינטרקום, מצלמות נוספות ועוד. החלק האחורי של הניידת מותאם להפקות גדולות שדורשות כסאות, שולחנות. חצובות תאורה ועוד".


המשימה הגדולה שמצפה לניידת החדשה היא כמובן יום הבחירות במרץ הקרוב. מוסיף אבי וויס מנכ"ל: "הניידת הקודמת סיקרה מלחמות ופיגועים. אני מקווה שהניידת החדשה תסקור אירועי שלום…".