שלושה ימים של חרדה  מתיחות – עברו על ערוץ 9, עם המעבר למשכן החדש במודיעין. "אני לא חושב שמישהו אי פעם בארץ בנה חדר שידור בחודש. הריץ אותו שלושה ימים, עלה לאוויר ואחרי שלושה חודשים העביר אותו בשלמותו למקום חדש", מתגאה באנחת רווחה אלון רייף, סמנכ"ל הטכנולוגיות של הערוץ הרוסי בישראל ומשחזר את המבצע


 


"המעבר שלנו מתל אביב לבניין החדש במודיעין, שמשתרע על כ-4,000 מ"ר, היה כמו לעשות השתלת לב-ריאה לחולה לא מורדם", מתאר אלון רייף סמנכ"ל טכנולוגיה של ערוץ 9, את תקופת החרדה. "תחילה השתמשנו בשרותי RR שלקחו את השידור אליהם לארבעה ימים. ביום החמישי ב-12 בלילה, פרקנו את חדר השידור בתל אביב, העמסנו אותו על משאית באנו והעברנו אותו למודיעין.


"כמו אחרי כל ניתוח השתלה, לאחר עקירת האיבר, היינו צריכים לשחזר את כלי הדם. כלומר את החיווט. למזלנו היו אתנו גולה אבידור ועמוס סירוטה מחברת VIT, שפשוט עשו עבודה מקצועית. הם לקחו כל חיבור באופן אישי. לבסוף הרמנו את הסוויץ', והכל עבד…".


אלון הגיע לערוץ 9 מ'קשת', שם היה המפיק הטכני של תכניתו של יעקוב אילון 'העולם הלילה'. "הקמנו מערכת חדשות במקום שלא ידעו מה זה עבודת חדשות. היינו צריכים להמציא הכל מאפס ובחצי חינם. ליצור קשר עם כתבנים בחו"ל. לשמור על איכות ולא לשדר סתם סקייפ…".


ל'קשת' הגיע אלון לאחר  עשור בערוץ 10 ולפני כן היה עורך בית באולפני הרצלייה. את הנסיון הביא איתו עוד מתפקידו כטכנאי ביחידת ההסרטה של חיל המודיעין, שלשם הגיע מהטלוויזיה המקומית 'תבל' צפון. "ההיסטוריה של ערוץ 9 התחילה באולפני ג.ג. אחר עבר הערוץ לשתי קומות בבניין  קריית הממשלה בתל אביב שנבנה על ידי הבעלים של הערוץ דאז, לב לבייב. משם פעל הערוץ כמה שנים כשחדר השידור עצמו היה ב-JCS. "היתה בעייה בכך  שחדר השידור ישב במרחק פיזי ממך – בערך קילומטר בקו אווירי – והצוות הטכני לא בניהולך", מסביר אלון.


"בשלב מסויים, לפני המעבר למודיעין היתה החלטה של הבעלים החדש, אלכסנדר לוין, להעביר גם את חדר השידור לבניין קריית הממשלה. התשתית – כמו רצפה צפה והכנה לחיווט – היתה קיימת והעמדנו שם חדר שידור. בדיעבד זה גם היה אמון טוב לקראת המעבר למודיעין…".  מאז רכש את ערוץ 9, לוין השקיע בו עוד עשרות מיליוני שקלים. הפקת החדשות, שעד אז נעשתה בעיקר ע"י רכישת חומרים מחברת החדשות של ערוץ 2, עברה להפקה פנימית, מצבת העובדים הוכפלה מ-100 איש ל-200. הוגדלו צוותי הצילום והעריכה ונשכרו עיתונאים חדשים.


"על המקום הוחלט עוד במאי אשתקד, לפני שהגעתי לכאן", משחזר אלון. "כשהצטרפתי ביולי כבר היו מספר הצעות מחיר וקונספט ראשוני של איך המקום אמור לעבוד. לוין ניהל את הצעות המחיר ממוסקבה והביא משם מומחים. אבל בשלב מסויים זה היה ברור שאנשים מחו"ל לא יכולים לנהל משא ומתן עם אינטגרטורים וספקים בארץ ולכן הביאו אותי.


"לאחר שבחנו הצעות רבות, הבחירה נפלה על דראקו. מה שמצא חן בעינינו אצלם זה שהם היו בבחינת וואן-סטופ-שופ. הם הציעו לנו פיתרון מלא מהפקה, דרך הפוסט פרודקשן ועד השידור. כשהגעתי לכאן קיבלתי שתי החלטות בסיסיות: הראשונה – שחייבים להפסיק לעבוד עם טייפים מייד. השניה – להתחיל  בשידור   HDכבר מהדקה הראשונה במודיעין. היה חשוב לנו הדימוי של החדשנות מול המתחרים (ערוץ 2) וגם מול עצמינו: עברנו לקומפלקס חדש ונשדר SDיש ציוד שאפילו צריך לשלם אקסטרה על רשיון כדי להשתמש ב-SD. גם מחירו של סיב אופטי HDSDI  כמעט זהה ל-SD.


לגבי החדשות הוחלט לשלב מערכת NRCS לתוך תהליך ההפקה. כלומר להעניק למפיקים, עורכים וכתבים את היכולת לעבודה משותפת על הליינאפ, יכולת לצפות בחומרי הוידאו השונים המגיעים למערכת ואפילו לערוך כתבות ברמת רפקאט לפני הכניסה לחדרי העריכה.


החלטה חשובה שעשינו עוד לפני המעבר למודיעין היתה להפריד את מערכת הטרפיק ממערכת השידור. עד המעבר למודיעין שתי היחידות הללו היה אחת. כיום הטיפול התכנים נמצא במערכת הטרפיק וזה כולל קידודים, תזמונים, הפקות מאסטרים לשידור. מערכת חדר השידור היא עתה  גוף טכני בעיקרו שתפקידו לקבל את התכנים עם התיזמונים ולהפיץ אותם. כלומר: לפקח על התוכן ולוודא שכל מה שמועבר מהטרפיק – משודר בצורה תקינה.


"עוד מתל אביב, עיקר העבודה מתמקדת בחדשות. היום 90 אחוז מההפקות הן רכש ורוב העבודה היא בתחום החדשות שזה התהליך המרוכב ביותר. אבל עם המעבר למודיעין אנחנו התחלנו בפיתוח תכנים והפקות מקור שעבורן למעשה בנינו את האולפנים.


כרגע התוכניות הן בנושאי אופנה פוליטיקה מוסיקה וכלכלה. לא הכל ברוסית. יש לנו כבר סדרות קנויות שמדובבות ברוסית ומתורגמות בכתוביות לעברית. משתמשי הכבלים והלוויין יכולים גם לשמוע את השפה המקורית.  


"צריך לזכור שהמנדט שלנו הוא ערוץ לדוברי רוסית בארץ. אבל זה לא מונע מאתנו לפנות לקהלים נוספים. מה עוד שגם הקהל הרוסי הוא כבר לא רק דובר רוסית. אלה אנשים שנמצאים 30 שנה בארץ וכשהם מדברים רוסית, הם מערבבים בעברית. אני בטוח שעם ילד במוסקבה הם לא יוכלו לנהל שיחה שוטפת. לכן צריך להרחיב את המגוון…"


אגב, על פי אתר ICE ישיק ערוץ 9 בחודש הבא תכנית לייט-נייט יומית בשפה העברית, כחלק מהמהלך הנרחב של הערוץ הרוסי לפנות לאוכלוסיות שלא היו כלל קהל היעד שלו, ולהתחרות ראש בראש ברצועות הלילה של ערוץ 10 ושל הזכייניות קשת ורשת.


תכנית הלייט-נייט, שתיקרא 'אנגר 9'. תוגש על ידי עדי קבטנר, שחקן תיאטרון גשר. היא תשודר בימים ראשון עד חמישי מ-23:00 ועד חצות. אורכה כשעה ברוטו. בנוסף לבד מראיונות יתארחו בה זמרים ולהקות ישראליות וזרות. בערוץ מכוונים לכך שהקהל באולפן ת יהיה מקרב תושבי מודיעין, והם רואים בתכנית מעין בילוי חדש לתושבי האזור.

אחד הסקרים שערך הערוץ גילה כי 14% מצופיו הם ישראלים שמגדירים את ברית כשפתם הראשונה. סקר זה היה אחת הסיבות להחלטה האסטרטגית של הנהלת הערוץ להפיק תכנים בעברית כמו תכנית שבועית כלכלית בהגשתו של יעקב אילון, שתעלה אף היא בחודש מאי לאוויר ותיקרא אקונומיקה עם יעקב אילון.

עוד מהלך של הערוץ במסגרת תחילתו של הליך התנתקות מעולים דוברי הרוסית, היה סיום עידן האדפטציה של הפרסומות לקהל הרוסי, והפרסומות הישראליות ישודרו בעברית עם כתוביות ברוסית.


מכיוון שלאלון יש רקע של פוסט פרודקשן – הוא מכיר מקרוב את כל האפשרויות הטכניות. "אני מכיר את פתרון של AVID ומכיר את הMAM  – מערכת ניהול התכנים שלהם וגם את ה- iNews, מערכת ה-   NRCS של AVID. אני יודע ש- iNews זאת מערכת יציבה שלא נופלת. אנחנו צריכים מערכת מוכחת שעובדת ומערכות של Avid קיימות בשוק ועובדות ללא בעיה. מערכת חדשות, בטח שבישראל, לא יכולה להתבסס על מערכות ניסיוניות שעוד לא הוכיחו את עצמן בשוק. הלב של המערכות הוא שני מחשבי לינוקס שמגבים אחד את השני. בעשר השנים שהייתי בערוץ עשר – הפתרון הזה אף פעם לא נפל.


במערכת שחברת דראקו סיפקה לנו, היא שילבה את שולחן הניתוב של SnellKahuna Flare, גם זה  מרכיב שהוכיח את עצמו במהלך השנים באלפי התקנות בעולם.


"יש בשוק מוצרים טובים יותר ממה שרכשנו. אבל הבחירה במוצר מסויים התבססה לא מעט על מחירו, מאפשרויות הממשק שלו למערכות האחרות בערוץ וכן בתהליך העבודה. לא נקנה מוצר עם אפשרויות שלעולם לא נשתמש בהם כי זה כסף שהולך לפח. אבל  כל המוצרים נרכשו ללא פשרות באיכות וברוב המקרים במידה ונרצה נשדרג זה כרוך בשדרוג רשיון וללא כל התערבות פיזית בחומרה עצמה.


בציוד הצילום התלבטנו בין סוני,  Grass Valley ואיקגמי. בסופו של דבר בחרנו במצלמות של Grass Valley כשהרכישה נעשית מול נציגי איסטרונקיס בארץ ובאירופה. גם הבחירה במצלמות אלה היתה לא מעט בשל שיקול תקציבי (לא שהן נופלות  באיכות ממצלמות יקרות יותר). מה גם שהבעלים של הערוץ משתמש במצלמות אלה ברוסיה בהפקות ובאולפנים שלו. בכל מקרה, אלה הן מצלמות מצוינות עם חיישנים ואלקטרוניקה מעולים".


על הציוד שהוכנס לאולפנים, מספר אלון: "רכשנו 10 מצלמות LDX flex  עם רישיון שימוש ל-1080i, הפורמט שבו אנו משדרים. מה שנחמד במצלמות האלה זה שניתן לשדרג אותן לאיכות 1080p לתקופות קצובות, או לצמיתות  – על פי רישיון ולא לקנות מצלמות חדשות שעולות הון. המצלמות מחוברות בכבלי טרייאקס למטריצה של Snell מסדרת Sirius 600. רכשנו את המטריצה בקונפיגורציה של 96×96, הוספנו כרטיס והיום היא 96×104. המטריצה האחת משרתת את שני האולפנים, שני חדרי הבקרה וחדר השידור.


"מוצר אחר שאנו גאים בו מאד הוא Multiviewer של חברת Miranda (כיום Grass Valley) מדגם Kaleido-X   זוהי פיסת טכנולוגיה מדהימה שמקבלת הזנה של סוגים שונים של אותות מכמה מקורות, ומציגה על מוניטור את המקורות הדרושים למשתמשים. היא משרתת את שני חדרי הבקרה ומניבה איכות תמונה מדהימה. שולחן הניתוב שלנו Kahuna, גם כן של Snell והוא כולל 64 כניסות. ו- 24 יציאות".


לערוץ 9 יש כיום שני אולפנים. בגדול –  850 מ"ר – יש נכון להיום 6 מצלמות עם הכנה ל-8. באולפן הקטן של החדשות – 350 מ"ר – מוצבות 5 מצלמות. שני חדרי הבקרה זהים מבחינת ציוד דבר שמקל על השליטה עליהם ומייתר את הצורך בלימוד והסתגלות למערכות שונות.


האינטרקום של Trilogy עם  17 יחידות קצה מסוגים שונים. "המערכת אנלוגית. לא הלכנו על IP", אומר אלון.


קיר המסכים בקונטרולים מורכב ממסך מרכזי בגודל 55" של TVLOGIC ללא delay על מנת לשמור על סנכרון עם הסאונד לטובת הבמאים ועוזריהם. עוד 2 מסכים לצד ה- TVLOGIC הם של סטנדרטיים של סמסונג מתוך מחשבה שהסנכרון והדיוק בצבעים פחות חשוב וזאת על מנת לחסוך עוד קצת כסף. כמובן שכל המוניטורים שקשורים לבקרת הצבע ותמונה הם  TVligic מהקבוצה הראשונה מדגם LVM-175.


"מערכת החדשות מבוססת על inews של AVID. כרגע יש לנו 25 רישיונות צפים וזה מספק.  INEWS, אם לפשט מאוד את תפקידו, הוא גליון אקסל משוכלל שמחשב את הזמנים של האייטמים, מכיל את הטקסטים השונים, מזין את הפרומטר ואת מערכות ה- CG. נדבך נוסף הוא  ה- central שמבוסס על interplay (מערכת ה-MAM של (AVId. כתב יכול להכנס עם הלפטופ שלו מהבית, ולקבל גישה אפילו ל-inews. הוא יכול לראות  ליין-אפ, ולערוך את הטקסטים. הוא גם יכול לראות את כל חומרי הגלם והכתבות הערוכות שנמצאות במערכת. הוא יכול אפילו ליצור כתבה ברמה של קאט-טו-קאט.


"מערכות הגרפיקה הן של Orad. לרקעים אנו משתמשים ביחידת PowerWall של 16K, שמפעילה את התצוגה באולפן החדשות. באולפן הגדול ישנם 7 מסכים של ברקו בהקרנה אחורית. המערכת של אורעד מזרימה וידאו ב-7k מתוך k16 שהמכונה מסוגלת להריץ בזמן אמת. לרקע, שכולל טקסטים וכותרות, ניתן להכניס 4 מקורות ווידיאו, למשל כמו בפאנל של 4 משתתפים בו זמנית. "לגרפיקה של כותרות, סופרים, אינפוגרפיקה וכו', משתמשים במערכות  Morpho, גם היא של אורעד.


בחדר השידור יש שני שרתי ICE (7 טרה נטו) של Snell בגיבוי מלא. הפוסט פרודקשן מורכב שתי מערכות ISIS של AVID לצורכי אחסון לפוסט פרודקשין (32 טרה + 64 טרה ברוטו) וכן שתי שרתי Avid Airspeed – אחד לכל חדר בקרה – שמאפשר 4 ערוצי הקלטה או הצגה בהתאם לצרכים שלנו. בנוסף יש לנו שרת גיבוי מבוסס LTO 6 של חברת Mastek שמשרת גם את הפוסט וגם את חדר השידור.


"מערכת הסאונד היא של Studer . 2 שולחנות VISTA 5. מיקרופונים Sennheiser. כל השולחן הוא דיגיטלי AES. כמו מערבלי התמונה, גם מערבלי הסאונד זהים לכל חדר בקרה, כשבאולפן  הגדול יש עוד שולחן  VISTA 1  להפקות מוסיקליות.


"באשר לתאורת האולפנים: חלק – בעיקר את התאורה  החמה – העברנו מתל אביב. רוב התאורה היא לדים קרה.  מערכת השליטה על התאורה היא MA Grand ובפועל משתמשים ב-0.2 מהיכולות של המערכת. מדובר במערכת מאד מגוונת ומאד גמישה שיכולה לשמש אותנו עוד שנים מבלי להיעזר בתוספות מבחוץ.


"חדר השידור מבוסס Snell. ואוטומציה מבוססת Morpheus. בפועל מדובר במערכת שיושבת על 7 שרתים שמחזיקים את מסד הנתונים ואת הכלים השונים לתפעול חדר השידור . המאפיין היחיד של 'ערוץ בקופסא' הוא אפשרות שילוב שרת הווידיאו עם הגרפיקה. אין לנו מחולל כותרות חיצוני וכל הכותרות והלוגו מגיעים ישירות מ-ICE. זו אחת הסיבות שבחרנו בשרתי ICE. חשוב לציין שכל המערכת היא HD. בפועל יש לנו את האולפן הגדול ביותר בארץ ב-HD וכל מה שיוצא מחדר השידור הוא HD ומומר רק אצל יס והוט. 


"בתחום העריכה אנו מסתמכים על מערכות של Avid. יש לנו 7 מערכות של news cutter ו- 8יחידות של  Media Composer . בנוסף מופעלת מחלקה ליצירת פרומואים שמבוססת על אפטר אפקטס…".


אלון אומר שאחד האתגרים הגדולים היה הכשרת הצוות לזנוח את מסמכי וורד ואקסל ולעבור למערכת Inews שאותה לא הכירו. אין יותר דפים. אפילו המנחה מגיע לשולחן רק עם אייפד. היה צורך לבנות  את תהליך העבודה, ללמד אותם איך נראה יום עבודה, מי פותח את האייטם, איך הקבצים נקראים, איך ליצור מבנה היררכי נכון של פרוייקטים, מה ההרשאות, למי מותר לערוך מה. אלה דברים שכולם צריכים להיות סגורים עליהם כבר מהיום הראשון.


לשם כך יצר אלון צוות שנקרא "מובילי פרוייקט מודיעין", שכלל איש מרכזי בכל מחלקה, עם ראש פתוח, וסביבו "אנשים שמחבקים קידמה", כפי שהוא מגדיר זאת.  "לדוגמא, עורך הווידיאו וטכנאי הפוסט היו אחראים לקביעת ההגדרות של מערכת MAM. מנהל הארכיון ישב עם אנשי  Avidוביחד החליטו את התצורה של הארכיון הדיגטלי. בחרנו מישהו מצוות ההפקה של החדשות שיעזור להחליט איך יראה החלק שקשור בהפקה ב- INEWS. בחרנו באיש תוכן שהוביל את צוות בגיבוש ההחלטות לגבי צד התוכן והטקסטים ב- INEWS. השקענו בשלב הזה של הפרוייקט חודש ומשהו וזה עוד לפני שבכלל התקנו אפילו שרת אחד במודיעין.


"פברואר האחרון הוקדש להדרכות ולהרצה על יבש. עד שב-3 במרס בשעה 3 אחר הצהריים – עלינו לאוויר עם מהדורה של רבע שעה, כשכל החומרים נעשו במערכות החדשות וב-HD . התוצאה הרשימה לא רק אותי אלא גם את צוות AVID שהיה נרגש ממשמעת העבודה ומהמהירות שגילו העובדים. לסיכום, אני חושב שבתקציב צנוע הצלחנו להרים – באפס זמן – קומפלקס אולפנים, חדר שידור ופוסט פרודקשן ששום ערוץ מסחרי לא היה מתבייש בו…".


בסוף החלטנו לקחת את ההצעה של דראקו. ברגע שהחלטנו שאנחנו הולכים עם דראקו התחלנו לחשוב מיד על חדר השידור תכננו אותו למודיעין והקמנו אותו בתל אביב. אני לא חושב שמישהו אי פעם בארץ בנה חדר שידור בחודש. הריץ אותו שלושה ימים ועלה לאוויר.


דראקו בע"מ מציעה לך עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת ומתחדשת. מגוון החברות הרחב שאנו מייצגים מאפשר לנו לתת פתרונות כוללים לאולפני שידור, בתי פוסט-פרודקשן, אולפני הקלטה, חברות הטלוויזיה והכבלים ומוסדות חינוך וביטחון. דראקו בע"מ מעמידה לרשותכם אנשי מכירות עם היכרות מעמיקה וארוכה של שוק המדיה בארץ, מנהלי פרוייקטים בעלי ניסיון טכני עשיר וצוות טכני מקצועי ואדיב בעל הכשרות שונות. בזכות אלו דראקו בע"מ יכולה להעניק שירות ותמיכה לכל מוצרי החברות שאנו מייצגים.


ובדצמבר הוקם חדר השידור ומעבר למודיעין היה במרץ הכל עבר לפה. כבר עברה גם ההנהלה


האתגרים היו עצומים להעביר מקום עובד חדר שידור, אולפן חדשות דסק חדשות מערכות תכוניות משרדי הנהלה ללא החשכה של המסך.