הבמאי והצלם Tihomir Lazarov פרסם באתר fstoppers מאמר המתמקד בנושא: האם בכלל צריך מצלמת 4k? הוא כותב: "מלחמת הפיקסלים במצלמות סטילס כמעט עברה. אנו מודעים למלחמה חדשה שהחלה, אותה מלחמה אבל בתחום של הווידאו הדיגיטלי. כל היצרנים של המצלמות משווקים את המצלמות שלהם תחת המותג 4k, 6k או 8k, אפילו טלפונים חכמים. 2k (FHD) מתחיל להראות ישן, אבל האם זה כך?"

מגה פיקסלים לעומת "k"
כהתחלה, מגה פיקסל הוא מונח שמשתמשים במצלמות סטילס, המשמעות היא כמות מיליוני הפיקסלים הקיימים בקובץ המצולם. מצלמת 18 מיליון פיקסלים מפיקה קובץ תמונה הכולל 18 מיליון פיקסלים. למרות שניתן להשתמש במונח מגה פיקסל גם בתחום הווידאו, יצרניות ציוד הצילום מעדיפות להשתמש במונח אחר, כנראה כיוון שתמונת וידאו היא בעלת אוריינטציה כתמונת רוחב, והמשמעות היא שהרוחב גדול יותר מהגובה, והיצרנים מעדיפים לציין את הנתון הארוך יותר. וידאו באיכות 2k מספק תמונה ברוחב של 2,000 פיקסלים לעומת וידאו 4k המספק תמונה ברוחב של 4,000 פיקסלים. רוחב וידאו FHD הנו 1,920 פיקסלים, לכן מתיייחסים אליו כ-2k.

מיליון פיקסלים לעומת k

לכן ניתן להמיר גם תמונות סטילס כתמונות 4k

מדיה בעבור צילום תמונות סטילס
כיום קיימים מסכי מחשב, טלפונים ומחשבי לוח, מדיה מודפסת, מקרנים ועוד. על מנת להפיק תמונה איכותית בגודל של 20×25 ס"מ יש צורך בתמונה באיכות של 3,000×2,400 ב-300 פיקסלים לאינץ'. למרות שניתן להשתמש גם באיכות 240 פיקסלים לאינץ' ולא יהיה ניתן להבחין באיכות, כיום 300 פיקסלים לאינץ' הוא הסטנדרט להדפסה באיכות גבוהה, זאת אומרת שתמונה

ב-6-5 מיליון פיקסלים תוכל להפיק איכות זו. להפקות בגודל גדול יותר יהיה צורך בקבצים באיכות גבוהה יותר. הדפסה של קובץ באיכות 5 מיליון פיקסלים על לוח מודעות תיראה טוב, כי מרחק הצפייה יהיה גדול יותר. ככל שהאיכות גבוהה יותר התמונה תיראה טוב יותר מקרוב.
זו השוואה בין קובץ הדפסה על נייר או על 40 ס"מ ב-1600×900

השוואה בין קובץ הדפסה על נייר

רוב המסכים הדיגיטליים לא מסוגלים להציג תמונה באיכות 5k באיכות המלאה, יש צורך להקטין את התמונה על מנת לראות את כולה על גבי המסך. הגודל המוביל בתחום זה הנו 701×405 פיקסלים שמשמעותו 0.5 מגה פיקסל. על מנת לראות את התמונות אנחנו זורקים 80% מהפיקסלים.

למה צריך קבצים באיכות גבוהה?
התשובה הראשונה הנה מדיה. הדפסה של תמונות תצריך איכות גבוהה של הצילום.

למה צריך קבצים באיכות גבוהה?

במצבים שלא מדפיסים את התמונה זה תלוי באיכות התמונה מבחינה טכנית, אבל בפועל אין צורך באיכויות גבוהות אבל יש לקחת בחשבון מספר נושאים נוספים.

חיתוך
לשינוי קומפוזיציה של התמונה ניתן לחתוך במצבים שיש "בשר". לצילום 18 מגה ניתן לחתוך 50% מהתמונה ועדיין יהיה ניתן להדפיס תמונה בגודל של 20×25 ס"מ.

חדות
אם תמונה היא מעט לא ממוקדת, במקרה שהשימוש בתמונה יהיה בתצוגה דיגיטלית שינוי גודל התמונה ייתן תחושה של תמונה עם מיקוד לצופה.

מדיה לקובצי וידאו
קיימת כמות גדולה של מערכות הפצה של תוכני וידאו, מסכי מחשב, טלפונים, מחשבי לוח, טלוויזיות, מקרנים ועוד. איכות FHD הנה 2k, רוב המקרנים כיום הנם באיכות זו. מערכת הקרנה IMAX הנה גם 2k (מדובר בגודל ולא באיכות). המשמעות שניתן ליצור סרט קולנוע עם מצלמת DSLR, הסיבה שניתן ליצור וידאו באיכות 2k לסרט קולנוע היא שוב – כיוון שהצופה לא מסתכל על התמונה מקרוב.

מדיה לקובצי וידאו

רוב המסכים הדיגיטליים הנם באיכות 2k ומטה – כל מסכי המחשבים או הטלפונים.

לאחר בדיקות של הסטטיסטיקות של האתר שלו ושל Fstoppers, בין שלושה לארבעה אחוזים משתמשים במסכים באיכות של 3k ומעלה. כמעט 80% משתמשים באיכות של פחות מ-2k.

למה צריך איכות וידאו גבוהה?
צילום באיכות גבוהה מצריך אחסון גדול יותר. בצילום סטילס ניתן לזרוק את התמונות שלא מעוניינים בהן ולשמור רק את התמונות הרצויות. בווידאו קיימים קבצים גדולים כאשר כל שדה הוא באיכות של 1k, 2k, 4k ומעלה. המשמעות היא כמות גדולה של אחסון. מעט משתמשים יערכו את הסרטים ויזרקו את החומרים שהם לא צריכים.

איכות הווידאו הפופולרית כיום היא 2k, לכן בתאוריה מספיק להשתמש במצלמת 2k. רוב סרטי הוליווד מצולמים כיום במצלמות קולנוע באיכות של 2.6k או 3.4k, כאשר בסופו של דבר מורידים את האיכות ל-2k לצורכי הפצה. שוב, אם המפרט הטכני של הווידאו טוב מספיק אין צורך באיכות של יותר מ-2k.

חיתוך
וידאו הוא אוסף של תמונות סטילס, ואותה התייחסות שיש לתמונות סטילס מתאימה גם כאן. ניתן לבצע זאת גם לתמונת 2k אבל בסופו של דבר תהיה תמונה קטנה יותר. חיתוך קטן יאפשר בשלב שני לשדרג את התמונה כך שהצופים לא ירגישו. תמונת FHD ביחס של 16:9 כשהרוחב הוא 1,920 ניתן לחתוך עד לרוחב של 1,800 פיקסלים ולאחר מכן להגדיל את התמונה והצופה לא ירגיש, מעבר לכך תהיה השפעה על איכות התמונה.
לדוגמה, בסרט Whiplash השתמשו במצלמת Alexa של Arri המצלמת באיכות של 2.8k ובמצלמת 7D של קנון (המצלמת FHD). ההפצה של הסרט בוצעה ב-2k.

חיסכון בזמן צילום
בחיתוך של חלקים של התמונה ניתן להשתמש לא רק לצורכי חיתוך של קבצים לא רצויים. ניתן לחתוך מהסרט חלקים שונים וכך ליצור זוויות צילום חדשות כמו תקריבים שבפועל לא צולמו מעולם ובוצעו בפוסט. דוגמה לשיטה זו בוצעה בסרט Gone Girl עם הצלם David Fincher, שצילם עם מצלמת RED מדגם Dragon באיכות 6k.

אפקטים ויזואליים
תמונות באיכויות גבוהות יכולות להיות יעילות כאשר משלבים את חומר הגלם בתוכנות של אפקטים ויזואליים. דוגמה לכך היא מלכת הלבבות בסרט אליס בארץ הפלאות. השיטה שהשתמשו בה הייתה להוסיף את המידע על גבי הצילום. על מנת להפיק איכות של 2k הם צילמו את הסרט ב-4k וכך הם לא היו צריכים לשדרג בחזרה את החומרים לאחר העיבוד.

חידוד
מיקוד בווידאו אינו כה קריטי כמו בתמונות סטילס, למרות זאת יש צורך שהתמונה תהיה חדה. הקטנה של הגודל של הווידאו זהה להקטנה של תמונת סטילס, במילים אחרות – ניתן להיות מרושל יותר בצילום של 6k מאשר בצילום של 2k.

המלחמה האמיתית
כפי שרואים המלחמה היא לא בכמות הפיקסלים. חלק מהקוראים יכולים לשאול: אז למה לא לצלם סרטי הולוויד עם הטלפון? מובן שניתן, אבל קיימות מספר בעיות. יכול להיות שיהיה כושר ההפרדה הנכון אבל האם המידע איכותי מספיק? מובן שניתן ליצור סרט קולנוע עם איפון (זה נעשה), אבל צריך להכיר את המגבלות. בתנאי תאורה שונים הטלפון פשוט לא ייתן את התוצאה הנכונה בעוד שמצלמת הווידאו הבסיסית ביותר תיתן תוצאה טובה יותר.

המלחמה האמיתית מבחינה טכנית הנה השבב והעדשה. רוב התכנים נצפים באיכות 2k, צריך יותר כלים מאשר כושר הפרדה על מנת להפיק סרט. לכמה צופים משנה אם הסרט צולם ב-6k או 2k? אבל אם הסרט צולם ב-6k וכל חשיפת היתר שרופה אז אין טעם לצפות בסרט. אם הסיפור אינו איכותי תמונה באיכות של 8k לא תעזור.

חייבים לדעת את העדיפויות בזמן הצילום. תוכן הוא המלך. לאחר מכן אלה הווידאו והסאונד ובסוף זה כושר ההפרדה שניתן להשתמש בו כיתרון, זה לא יעשה או ישבור את הסרט, זה רק יכול לשפר אותו אם הסיפור, המראה והסאונד יהיו איכותיים.

למקור המאמר