פנסוניק השיקה את AU-EVA1 בתערוכת Cine Gear (ראה הודעה באתר AV) מצלמה קומפקטית הכוללת שבב סופר 35 מ”מ באיכות 5.7k.
הנתונים הבסיסים של המצלמה היו מפתיעים ביחס לאזור המחיר שהחברה ציינה.
כעת פנסוניק משחררת פרטים נוספים כולל מחיר מרשים של 7,495 דולר בארה”ב ו7,290 יורו באירופה.

קצבי רישום, צילום ושבב:
בגרסה הראשונה של המצלמה קצבי הרישום ינועו בין 8Mbps ל  150Mbpsבהתאם למהירות השדות, איכות וסוג המקודד. החברה הודיעה כי בעתיד, תעדכן את החומרה כך שתוכל לרשום בקצב של 400Mbps. החברה מציינת את היתרון בצילום עם שבב של 5.7k המאפשר שיפור בהירות ושחזור הצבע טובים יותר מגלל שכמות חיישני התמונה כמעט כפולה מאשר שבב  4k(17.8 לעומת 8 מיליון)

ניתן להקליט עם המצלמה מספר כושרי הפרדה

  • DCI 4K (4096 x 2160)
  • UHD (3840 x 2160)
  • FHD (1920 x 1080)
  • HD (1280 x 720)

עוד פרסמה החברה, כי בעתיד תתאפשר הפקה של אות 5.7k RAW להקלטה על מקליטים חיצוניים

מקודדים וקצבי תמונה
מצב סופר 35 בכושר הפרדה 4k- 4,096×2160 במעטפת MOV, דחיסת VBR

  • Intra 400 Mbps דיגום צבע 422 בקצבים של ,24p25p, 97p ו-23.98p (יהיה רק לאחר עדכון החומרה)
  • LongGOP 150Mbps דיגום צבע 422 בקצבים של ,24p25p, 97p ו-23.98p
  • LongGOP 150M דיגום צבע 420 בקצבים של 94p ו-50p
  • LongGOP 100M דיגום צבע 420 בקצבים של 25p, 97p ו-23.98p

מצב סופר 35 מ”מ בכושר הפרדה UHD -3,840×2160 במעטפת .MOV

  • Intra 400 Mbps דיגום צבע 422 בקצבים של 25p, 97p ו-23.98p (לאחר העדכון)
  • 422 LongGOP 150Mbps דיגום צבע 422 בקצבים של 25p, 97p ו-23.98p
  • LongGOP 150M דיגום צבע 420 בקצבים של ,50p94p
  • LongGOP 100M דיגום צבע 420 בקצבים של 25p, 97p ו-23.98p

מצב סופר 35 מ”מ בכושר הפרדה 2k-2,048×1,080 במעטפת .MOV

  • Intra 200 Mbps דיגום צבע 422 בקצבים של 50p ו-94p (לאחר העדכון)
  • Intra 100Mbps דיגום צבע 422 בקצבים של ,24p25p, 97p ו-23.98p (לאחר העדכון)
  • LongGOP 100Mbps דיגום צבע 422 בקצבים של 94p, 50p
  • LongGOP 50M דיגום צבע 422 בקצבים של ,24p25p, 97p ו-23.98p
  • LongGOP 100M דיגום צבע 420 בקצבים של  94p, 50p
  • LongGOP 50M דיגום צבע 420 בקצבים של 94p, 50p

מצב סופר 35 מ”מ בכושר הפרדה FHD – 1,920×1,080 במעטפת .MOV

  • Intra 200 Mbps דיגום צבע 422 בקצב של  94 50p (לאחר העדכון)
  • Intra 100Mbps דיגום צבע 422 בקצבים של 97p, 24p, 25, 23.98p  (לאחר העדכון)
  • LongGOP 100Mbps דיגום צבע 422 בקצבים של  94p, 50p
  • LongGOP 50M דיגום צבע 422 בקצבים של 97p, 25p, 23.98p
  • LongGOP 100M דיגום צבע 420 בקצבים של  94p, 50p
  • LongGOP 50M דיגום צבע 420 בקצבים של  97p, 25p, 23.98p

לצילום מהיר ניתן לצלם בקצב של 50 תמונות בשנייה ב4k או 120 תמונות בשנייה בFDH או 240 תמונות בשנייה בHD.
הקלטת פנימית בקצב של 60 תמונות בשנייה ב10 ביט בדיגום 4:2:2 אינה אפשרית וניתנת רק במצלמות מסדרת VariCam.

אפשרות הקלטה בשתי רמות רגישות (native)
אחת היכולות שיובאו ממצלמות הקולנוע של פנסוניק היא האפשרות של צילום בשתי רגישויות ללא עיבוד (Dual Native ISO).
המצלמה מאפשרת צילום או ברגישות של 800 או ב2,500 (לעומת 5,000 במצלמות הקולנוע) אפשרות זו מאפשרת צילומים נקיים גם בתנאי תאורה קשים. על מנת להשיג את תחום הדינמי הגדול ביותר החברה מאפשרת צילום ב V-Log/V-Gamutמה שמאפשר תחום דינמי מרשים של 14 stops עקומת V-Log כוללת תמיכה בHDR  ואילו V-Gamut תומך בתחום צבע רחב BT.2020

מבנה המצלמה
המצלמה קומפטית (1.2 קילו) עם ידית נשלפת, ללא עינית, גודל המצלמה מאפשר לחבר את המצלמה לרחפן, מייצב או מנוף. פנסוניק כללה אפשרות חיבור של גוף המצלמה במספר מקומות כך שניתן למתקן את המצלמה או להוסיף אביזרים שונים של חברות אחרות. מסך מגע LCD בגודל של 3.5 אינץ באיכות 1.15 מיליון נקודות מאפשר שליטה על התפריט, קביעת מיקום המיקוד ושליטה בזמן צפייה בחומרים המוקלטים למרות שאין אפשרות למיקוד אוטומטי. המסך כולל שליטה על התאורה האחורית כולל אפשרות של עוצמה גובהה על מנת לצפות בצילום במצבים של אור שמש בוהק.

מצבי ומדיית הקלטה
פנסוניק בחרה במדיה זולה כרטיסי SD, המצלמה כוללת שני כוננים המאפשרים שני מצבי הקלטה, Simul Rec – שני הכרטיסים מקליטים בו זמנית כך שנוצר גיבוי בזמן הצילום או Relay Rec הקלטה מתמשכת לאחר שהכרטיס הראשון מתמלא ההקלטה עוברת לכרטיס השני. קיים גם מצב של One Shot Record לצילומי סרט מקטעים. על מנת להקליט את הקצבים שהמצלמה מאפשרת כולל העדכון המיועד יהיה צורך בכרטיסים התומכים בקטגוריית מהירות V60 או מהיר יותר כרטיסים הקטגוריית V30 יספיקו להקלטות בקצב לפני העדכון.

פילטרים וממשק החיבור לעדשות
פנסוניק בחרה בממשק EF שהוא ממשק פופולרי הכולל מגוון של עדשות מעדשות קולנוע, פריים ועד עדשות זום. בחלק האחורי של הממשק קיים גלגל פלטרי ND המפצה על 2, 4 ו6 שלבים (stops) כמו כן ניתן לבטל את פלטר המיועד לחתוך את אורך גל אינפרא אדום כך ניתן לשלב אפקטים וצילום בתנאי חשיכה עם תאורת אינפרא. פנסוניק מפתחת ישום לשליטה על המצלמה למערכות אנדרואיד או iOS שתאפשר שליטה על המצלמה ועל שני סוגי הפילטרים.

כלי צילום
המצלמה כוללת מספר כלים על מנת להקל על הצלם בתהליך הצילום

  • Peaking
  • Expand (זום דיגטלי)
  • Waveform, Zebras
  • Spotmeter מד נקודה
  • Focus Squares יכולת הקיימת במצלמות הקולנוע של החברה המציגה על התמונה ריבועים ירוקים שגדלים במקום שהתמונה חדה

כניסות ויציאות AV
המצלמה כוללת שתי כניסות סאונד מאוזנות (XLR) עם הקלטת דולבי דיגטל. יצאות HDMI וSDI תמוכות באיכות 4k וניתן להגדיר כל יציאה בנפרד, מה שמאפשר חיבור של עינית באיכות HD בזמן של חיבור של מקליט חיצוני באיכות 4k. בנוסף המצלמה כוללת ביכולות בסיס זמן (TC) סטנדרטיות.

הצלם אריק נאסו (Erik Naso) מהאתר האמריקאי  newsshooter פרסם את דעתו
מחיר מול ביצועים, המצלמה מרשימה היא מתמודדת מול המצלמה של סוני FS7 (דור ראשון) ומצלמת קנון C200. למצלמה יש מקודד איכותי המאפשר הקלטה בUHD  ו-HD בנוסף לRAW , חכינו הרבה זמן למצלמה המקליטה ב10 ביט 4:2:2 במחיר פחות מ14 אלף דולר. אני מעריך שהמקודד של מצלמת פנסוניק טוב יותר מהקודד של מצלמת קנון.

עיבוד והקלטה באיכות של 10 ביט 4:2:2 ייתן תוצאה טובה יותר במיוחד במצבים של צילום של שמיים או צילומים הכוללים מדרג צבעים גדול (gradations) למשתמשים שלא מעוניינים לבצע עיבוד צבע ומסתפקים בתוצאות המופקות ישירות מהמצלמה, קצבי הקלטה נמוכים ומרחב הצבע צר יותר. הצבעים הקיימים במצלמות סוני וקנון יספקו את העבודה.
צילום והקלטה בקצב של 60p הוא פופולרי יותר ויותר והוא עונה על דרישותיי.
בנושא של הילוך איטי המצלמה ממוקמת בין המצלמה GH5 לסדרות הקולנוע של פנסוניק. הגודל הקטן של גוף המצלמה יתקבל בברכה לבעלי מצלמות VariCam. אין ספק שמשתמשים רבים יחפשו את אפשרות של מיקוד אוטומטי DPAF, אך נכון להיום לא מוזכר כל נושא כך שזה כנראה לא יהיה במצלמה, כמו במצלמות קנון. למצלמה לחצן שמאפשר מיקוד חד פעמי.
הייתי רוצה לראות עינית במחיר זול בשוק, העיניות הקיימות של Zacuto Gratical או Eye יימטת במחיר הטוב ביותר אבל עדיין 1650 דולר זה הרבה בנוסף לעובדה שצריך עוד למתקן את העינית לעינית כך שרב הצלמים ישתמשו במסך LCD, אם הם לא משתמשים במסך חיצוני.
ברוב המקרים אני מעדיף שימוש במסך עם עוצמת אור גבוהה מאשר עינית.

לחוות הדעת