Canon-5D-Mark-IV

הצלם ג’וני בהירי פרסם התרשמות ראשונה כולל צילומים ממצלמת EOS-5D Mark IV שהושקה בסוף השבוע שעבר (ראה ידיעה באתר AV). הוא כותב באתר cinema5d: “המצלמה קלה יותר ב-60 גרם בלבד מהדגם הקודם, אבל האם המצלמה הזו היא המצלמה שהמתינו לה המשתמשים כמצלמת 4K עם מחיר טוב יותר? האם המצלמה הזו תחזיר את כל הצלמים שהייתה ברשותם בעבר מצלמת קנון? אני אתן לכם להחליט לבד, אבל בינתיים אני מפרסם את ההתרשמות שלי מיום צילומים קצר.

נראה שהיכולות החשובות ביותר במצלמת החדשה הן האפשרות של הקלטה פנימית באיכות 4K ומערכת המיקוד האוטומטית המתקדמת, אולם  אין לי ספק שזו מצלמה עשירה ביכולות ביחד עם שבב 30.4 מיליון פיקסלים ואפשרות Dual Pixel RAW, והיא מיועדת בעיקר בעבור צלמי סטילס. כאשר מתמקדים בתחום של צילום וידאו נראה שקנון החליטה למתוח קו ברור בין מצלמות סדרת EOS (מצלמות DSLR) היכולות לצלם וידאו לסדרת מצלמות EOS C (מצלמות הקולנוע) הכוללות שבב גדול שמצלם וידאו באיכות גבוהה. חשוב לא לטעות – מצלמה זו מסוגלת לספק איכות וידאו גבוהה, אבל חסרות מספר יכולות בסיסיות שמיועדות לעשות חיים קלים לצלמי וידאו.

יתרונות המצלמה (אין חשיבות לסדר):

  • צילום (DCI 4k (4096×2160 עם מקודד 8 ביט, 4:2:2, עם מרקם אהוב של קנון. הווידאו המצורף צולם במצב של אור קשה ולמרות זאת המצלמה עבדה טוב. לא היו תופעת חימום או כיבוי אוטומטי.
  • מצלמה עולמית עם אפשרות של מגוון קצבי תמונה: 4k עד 30 תמונות בשנייה, FHD 1080 עד 60 תמונות בשנייה, HD 720 עד 120 תמונות בשנייה.
  • מערכת מיקוד אוטומטי מתקדמת (Dual Pixel AF) עם תמיכה במסך המגע, כמו כן קל לשלוט על מהירות המעבר בין נקודות שונות של מיקוד.
  • אפשרות בחירה בין כרטיסי זיכרון CF או SD.
  • שליטה מלאה על הסאונד עם יציאות אוזנייה וכניסות מיקרופון.
  • בבדיקה הראשונית התמונה נקייה מאוד.
  • ניתן להקליט ב-1080/50,60p , חשוב לתחנות שידור ולמשתמשים המצלמים בהילוך איטי.
  • המרה אוטומטית מ-4k ל-FHD במצלמה.
  • כאשר מצב הצילום הוא “רגיל / Neutral” חדות המצלמה מוגדרת כמינימום.
  • ניתן להקליט תמונת סטילס 8k מווידאו 4k.
  • מסך LCD איכותי יותר מ-EOS-5D Mark III .
  • הסוללות של EOS-5D Mark III תואמות למצלמה החדשה.
תמונה שהופקה ישירות מהוידאו

תמונה שהופקה ישירות מהוידאו

השוואה בין מצבי חיתוך 4k לעומת FHD

השוואה בין מצבי חיתוך 4k לעומת FHD

חסרונות של המצלמה (אין חשיבות לסדר):

  • צילום וידאו 4k במצב של חיתוך (1.64x). צילום FHD או HD ללא חיתוך (full frame).
  • אין מצב של הקלטה C-log, זה היה חסר ב-1D X Mark II ולא ציפיתי שהמצלמה החדשה תפתיע אותי כאן.
  • דחיסה מבוססת MJPEG. צריכים להיות ערוכים עם כמות גדולה של כרטיסי זיכרון.
  • כמו מצלמות קנון אחרות. אין הגבלה בעבודה עם קובצי 4 ג’יגה. המצלמה תייצר קובצי מספר קבצים בהתאם לזמן ההקלטה (מתייחס רק לכרטיסים קטנים יותר מ-256 ג’יגה).
  • אין peaking (כלי לעזרה במיקוד).
  • אין אפשרות של לחיצה למיקוד בזמן הקלטה.
  • אין אפשרות תצוגה של יחס מסך שונה מ-16:9.
  • תופעת Rolling shutter נראית בבירור.
  • צילום בקצבים מהירים (100/120 תמונות בשנייה) מוגבל לאיכות HD 720p.
  • יציאת HDMI באיכות FHD 1080 בלבד, הפעם עם סאונד מובנה.
  • זמן הקלטה מרבי: 29:58 דקות.
  • מסך LCD קבוע, לא ניתן לצודד את המסך.

לא נבדקו מצב HDR ומצב סרט מקטעים.

השוואה בין HDR לצילום ללא (יכולת שעובדת רק ב-1080 FHD בקצב של 25/30p בהקלטה IPB).

השוואה בין HDR לצילום ללא (יכולת שעובדת רק ב-1080 FHD בקצב של 25/30p בהקלטה IPB).

 

סיכום:

לדעתי, המצלמה החדשה היא בראש ובראשונה מצלמת סטילס שיכולה לצלם וידאו באיכות 4k, ובכך עוזרת לצלמים מקצועיים לעשות את העבודה שלהם. כצרכנים אנחנו צריכים להבין שקנון החליטה ליצור הבדל ברור בין שני קווי המוצרים, ולצלמים שנמצאים בתחום הווידאו באיכות גבוהה וצריכים את כל יכולות הווידאו סדרת המצלמות הנה EOS C.”

ג’וני מציין שהמצלמה תעבור בימים הקרובים בדיקות מעבדה שיכללו צילומים בתנאי תאורה קשים, בדיקת רמת הסאונד בצילום דוקו, תחום דינמי ותופעת rolling shutter.

 

למקור המאמר

הגדרת הווידאו
צילום במצב Neutral, צולם באיכויות 4k / 1080 / 720. נערך בתוכנת אדובי פרמייר פרו, בוצעו מעט תיקוני צבע עם FilmConvert, פרופיל 1D c .